Od 2010 roku funkcjonuje 25% ulga na korzystanie z infrastruktury kolejowej dla składów z wagonami pełnymi, a od 2012 roku (rozkład jazdy 2011/12) także dla wagonów z kontenerami próżnymi. Porównując lata 2010 i 2011, liczba uruchamianych tras dla przewozów intermodalnych ogółem wzrosła o 21,6%. Dynamicznie wzrósł udział tras z wykorzystaniem ulgi w ogólnej liczbie uruchamianych tras „intermodalnych”. W roku 2010 było to odpowiednio 55,1%, w roku 2011 odpowiednio – 67,7%. Z danych statystycznych za I półrocze 2012 roku wynika natomiast, że aż 71% uruchomionych tras uruchomiono z wykorzystaniem 25% ulgi.
Zdaniem Urzędu opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej są bardzo wysokie i stanowią aż 1/3 wszystkich kosztów ponoszonych przez przewoźników. Jak wskazują autorzy raportu tylko wprowadzenie stabilnej ulgi, ukształtowanej na odpowiednim poziomie, przełoży się na wzrost przewozów.
– Intermodal nie potrzebuje zniżek, rabatów, upustów. Potrzebna jest pełna, spójna i długofalowa polityka rozwoju branży intermodalnej w Polsce – komentuje raport Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.
Jak wskazuje szef spółki polityka ta „powinna być oparta o mądrze (tj. z uwzględnieniem specyfiki przewozów intermodalnych) ustaloną taryfę kosztów dostępu do infrastruktury dla transportu intermodalnego”.
– Intermodal w Polsce potrzebuje dziś fundamentu na którym będzie mógł się rozwijać tj. podstawowych definicji, uznania jego odrębności od przewozów masowych, czy kolejowych oraz stabilnej taryfy - nie doraźnych działań – zaznacza Dariusz Stefański.
Transport intermodalny w Polsce notuje znaczne wzrosty. Łącznie w 2012 roku przetransportowano 638 796 sztuk kontenerów, co w przeliczeniu stanowiło 1 033 633 TEU. W porównaniu do 2011 roku nastąpił wzrost liczby przewiezionych kontenerów o 30,66% oraz TEU o 29,45%. Jednak duża dynamika wzrostów wynika głównie z niskich pułapów, z których startuje krajowy intermodal. W Polsce oscyluje on wokół 4% transportu towarów ogółem, zaś średnia unijna to około 20%.