Lijewski, ZPM Kołobrzeg: Nasz potencjał jest bardzo duży
Mikołaj Kobryński 29 maja 2023
Port morski w Kołobrzegu jest szóstym portem morskim w Polsce w zakresie wielkości przeładunków. O bieżących wyzwaniach operacyjnych, przede wszystkim związanych z przeładunkami ukraińskiego zboża, także w kontekście perypetii związanych z wprowadzeniem czasowo jednostronnego zakazu wwozu ukraińskiego zboża na rynek polski i nieuwzględnienia Kołobrzegu wśród portów tranzytowych w ramach systemu tzw. korytarzy solidarnościowych, rozmawialiśmy z Arturem Lijewskim, prezesem zarządu w Zarządzie Portu Morskiego Kołobrzeg. Dowiedzieliśmy się także o realizowanych i planowanych inwestycjach, a także wizjach na przyszłość związanych z morską energetyką wiatrową i poprawą dostępu kolejowego, a w dalszej perspektywie budową portu zewnętrznego.
Kołobrzeg: Rosną przeładunki liczone rok do roku
Port Gdańsk musi jeszcze raz wybrać wykonawców rozbudowy nabrzeży
Elżbieta Pałys 24 maja 2023
Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła wybór najkorzystniejszej oferty dla dwóch inwestycji planowanych przez Port Gdańsk. Chodzi o rozbudowę nabrzeży Rudowego III oraz Bytomskiego.
S7 Myślenice – Kraków. GDDKiA rusza z przetargiem na studium
Trzech chętnych, by remontować S22
Kielce. Kto naprawi dylatacje na S7? GDDKiA ogłasza przetarg
Świnoujście: Jest program budowy toru wodnego do głębokowodnego terminala kontenerowego
Mikołaj Kobryński 24 maja 2023
Jak poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny m.in. za żeglugę morską, rząd przyjął program budowy toru wodnego do planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Decyzja została podjęta w ramach uchwały “Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu”, a program będzie realizowany do 2029 roku.
Polskie Elektrownie Jądrowe mają umowę z amerykańskim konsorcjum
Europa liberalizuje kolej. Niezależni przewoźnicy towarowi objęli większość rynku
Lijewski, ZPM Kołobrzeg: Nasz potencjał jest bardzo duży
Rosja: Władywostok już wkrótce stanie się chińskim portem tranzytowym
Mikołaj Kobryński 22 maja 2023
Po 163 latach przerwy port morski we Władywostoku ponownie będzie obsługiwać chińskich klientów w ramach krajowego tranzytu z północno-wschodniej części Chin, która nie posiada dostępu do morza. To kolejna odsłona obserwowanego od dłuższego czasu zacieśniania się relacji chińsko-rosyjskich. Oczywiście z Chinami jako partnerem dominującym. Pytanie zatem, czy mówimy jeszcze o biznesie, czy już o zmianach o charakterze politycznym.
W Chinach rusza budowa 900 km nowych linii KDP
Premier: Zadbaliśmy o logistykę wywozu zboża
Mikołaj Kobryński, Jakub Madrjas 22 maja 2023
Premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w Gdyni, odnosząc się do zataczającego coraz szersze kręgi kryzysu zbożowego, zapewniał że polski rząd dokłada wszelkich starań, aby zapewnić w tym kontekście efektywny system logistyczny i jednocześnie zabezpieczyć interesy polskich rolników. Przyznał, że sytuacja jest niezwykle złożona i dalece niekomfortowa zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.
Polskie Elektrownie Jądrowe mają umowę z amerykańskim konsorcjum
Europa liberalizuje kolej. Niezależni przewoźnicy towarowi objęli większość rynku
Lijewski, ZPM Kołobrzeg: Nasz potencjał jest bardzo duży
Pomorze Zachodnie czeka na kolejne inwestycje infrastrukturalne
Mikołaj Kobryński 22 maja 2023
Niedawno w województwie zachodniopomorskim zakończyła się realizacja strategicznego projektu inwestycyjnego, polegająca na pogłębieniu do 12,5 metrów toru wodnego łączącego Szczecin i Świnoujście na odcinku 62 kilometrów. Inwestycja stanowi gamechanger w kontekście rozwoju portów morskich Pomorza Zachodniego, jednak region czeka na kolejne.
Polskie Elektrownie Jądrowe mają umowę z amerykańskim konsorcjum
Europa liberalizuje kolej. Niezależni przewoźnicy towarowi objęli większość rynku
Lijewski, ZPM Kołobrzeg: Nasz potencjał jest bardzo duży
Polskie porty morskie zapewniają stabilność i rozwój w trudnych czasach
Mikołaj Kobryński 21 maja 2023
Rok 2022 przyniósł bezprecedensowe wyzwania w wielu sferach życia publicznego w Polsce. Niesprowokowana agresja rosyjska na Ukrainę i związana z nią konieczność wprowadzenia sankcji na Federację Rosyjską spowodowały perturbacje w wielu sektorach gospodarki, przez które jednak Europa i Polska przeszły względnie suchą nogą. Nie byłoby to jednak możliwe bez mobilizacji w sektorze logistycznym na niespotykaną dotąd skalę. Dotyczy to w szczególności portów morskich, w których w Polsce w 2022 roku przeładowano 130 mln ton towarów, podczas gdy rok wcześniej 110 mln ton.
Port morski w Policach czekają ogromne zmiany
Rekordowe przeładunki w polskich porach
Co z tymi portami?
Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego
Mikołaj Kobryński 19 maja 2023
Udział przewozów intermodalnych w kolejowych przewozach towarowych ogółem w Polsce od lat systematycznie wzrasta, choć w dalszym ciągu pozostaje odległy względem europejskich liderów rynku intermodalnego. Ów stan rzeczy wynika po części z generalnej dominacji transportu drogowego w Polsce, a po części z wyjątkowo wysokiego udziału przewozu węgla kamiennego na kolejowym rynku cargo w porównaniu z innymi rynkami europejskimi. Istotny wpływ na dotychczasowe dokonania w zakresie rozwoju przewozu intermodalnego w Polsce miały projekty unijne.
Przewozy intermodalne: jest wzrost, ale wiele wciąż do zrobienia
Morska Agencja Gdynia będzie transportować kontenery koleją z Chin
Port morski w Policach czekają ogromne zmiany
Mikołaj Kobryński 19 maja 2023
Policki port morski jest czwartym co do wielkości tego typu obiektem w ujęciu statystycznym, zważywszy na fakt, iż Szczecin i Świnoujście są opisywane łącznie jako zespół. Choć Police znajdują się poza podium, a w zakresie przeładunków dzieli je bardzo duży dystans względem pozostałych polskich portów morskich, już wkrótce planowane i realizowane inwestycje wpłyną na zmianę tego stanu rzeczy. I to skokowo.
Polskie porty morskie zapewniają stabilność i rozwój w trudnych czasach
Rekordowe przeładunki w polskich porach
Co z tymi portami?