Łukasz Malinowski
Przewozy intermodalne rosną. Łącznie w 2012 roku przetransportowano 638 796 sztuk kontenerów, co w przeliczeniu stanowiło 1 033 633 TEU. W porównaniu do 2011 roku nastąpił wzrost liczby przewiezionych kontenerów o 30,66% oraz TEU o 29,45%.
Mimo osiągnięcia tych rekordowych wyników, wzrost przewozów intermodalnych koleją wyhamował znacząco w całym 2012 roku. Oznacza to zagrożenie stagnacją, co daje wyraźny impuls do działania w kierunku pobudzenia rynku – zauważają autorzy raportu.
Pomimo, że rynek kolejowego transportu towarowego w Polsce nadal opiera się na przewozach masowych, odnotowuje się ich systematyczną tendencję spadkową już od początku lat 90. Według prognoz na koniec 2012 roku, udział przewozu towarów masowych w porównaniu do 2007 roku zmniejszy się o blisko 22,5% i będzie kształtował się na poziomie 228 mln ton. Przewóz węgla kamiennego, który stanowi blisko 40% wszystkich ładunków masowych przewożonych koleją, również odnotowuje wyraźne spadki. Przyczyną takiego stanu są m. in. zmiany struktury zapotrzebowania na surowce energetyczne, w tym wzrost znaczenia węgla brunatnego, który ze względu na wysoką wilgotność nie jest przewożony koleją.
Z powodu kryzysu gospodarczego na świecie w 2009 roku, rynek transportu intermodalnego koleją odnotował blisko 30% stratę. Po kryzysie, przewozy intermodalne z roku na rok notują jednak wzrost udziałów w rynku. Już w 2010 roku, sektor udowodnił swój potencjał przekraczając wynik sprzed kryzysu (w latach 2007-2010, odnotowano wzrost na poziomie 7,85%).
Udział transportu intermodalnego w Polsce w 2011 roku wyniósł 4,53%, podczas gdy w Unii Europejskiej oscyluje na poziomie ok. 20%, a (w Niemczech - 28,61% w Holandii - 31,19%.
Dokument UTK przedstawia zebrane od branży informacje, mogące stanowić bariery w rozwoju kolejowych przewozów intermodalnych.