Łukasz Malinowski
Statek wpłynął do Gdańskiego Portu na Pirs Rudowy i tam od poniedziałku, za pomocą pływającego dźwigu rozpocznie się rozładunek elementów maszyny TBM. Maszyna została wybudowana w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau, a do Gdańska wypłynęła z Rotterdamu.
Z racji swoich gigantycznych gabarytów (12,5 metra średnicy, 91 metrów długości, waga 2200 ton) „Kret” został rozłożony na części i zarówno drogą lądową, jak i morską, przewożony jest do Gdańska.
Prace rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po uprzednim zmontowaniu i przejściu testów. Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.