Łukasz Malinowski
W sobotę "Gazeta Wyborcza" napisała, że Gdańsk musi wypuścić obligacje na gigantyczną kwotę 100 mln zł, bo może nie otrzymać w tym roku z Warszawy pieniędzy na budowę Tras Słowackiego i Sucharskiego. Chodzi o refundację środków za już wybudowane odcinki, w sumie to 268 mln zł.
- Myślę, że we wrześniu podpiszę decyzję o przekazaniu ponad 220 milionów złotych na tunel pod Martwą Wisłą - powiedział "Gazecie Wyborczej" Nowak. - Chcę podkreślić, że CUPT nie zalega z żadnymi płatnościami. Po weryfikacji wniosku o płatność, w trakcie której sprawdza się, czy pieniądze wydano prawidłowo, następuje wypłata środków z funduszy UE. W przypadku Trasy Sucharskiego i Słowackiego mamy do czynienia z pierwszymi wnioskami o płatność i należy przeprowadzić kontrolę procedur zamówień publicznych. Czas trwania tej kontroli ma określone terminy, których nie można przyspieszyć. Takie duże inwestycje, szczególnie z Gdańska, traktuję priorytetowo i na pewno wszystkie pieniądze wypłacimy na czas.
IV Zadanie Trasy Słowackiego obejmuje budowę trasy na odcinku Węzeł Marynarki Polskiej - Węzeł Ku Ujściu i budowę tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1377,5 m. Zgodnie z przyjętymi założeniami zostaną wybudowane dwa równoległe tunele dla każdego kierunku ruchu oddzielnie z jezdniami dwupasmowymi. Prace rozpoczęły się w październiku 2011 roku i potrwają do 2014 roku.
Budowa Trasy Sucharskiego zwiększa dostępność drogową do gdańskiego portu. Po zakończeniu inwestycji port zostanie połączony z trasa S7 - Południową Obwodnicą Gdańska.