Rynek Infrastruktury
Uzupełnienie braków w dokumentacji może potrwać i dziś trudno jest stwierdzić, kiedy trasa otrzyma zgodę na użytkowanie. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego stwierdzi, że sieć CO należąca do Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Rudzie Śląskiej jest niedobudowana.
Ponadto zastrzeżenia dotyczą przesunięcia kanalizacji deszczowej w pasie drogi w stosunku do projektu budowlanego oraz budowy rowu odwadniającego, który nie został ujęty w dokumentacji projektowej. Kolejne zastrzeżenie dotyczy wydłużenia przebudowywanego wodociągu o 40 m.
W informacji opublikowanej przez urząd miasta czytamy, że magistrali nie odbudowano ze względu na to, że PEC sam z tego zrezygnował. Co więcej, kanalizację deszczową przesunięto w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i realizacji robót. Wydłużenie wodociągu argumentowano uniknięciem kolizji z istniejącym uzbrojeniem w czasie wykonywania przełączeń.
Miasto uzyskało już decyzję na użytkowanie dwóch wiaduktów na ulicy 1 Maja w ciągu Trasy N-S, a problem dotyczy 942-metrowego odcinka. UM w Rudzie Śląskiej uważa, że zakwestionowane przez nadzór budowlany prace nie wpływają na możliwość bezpiecznego użytkowania Trasy N-S.
Pierwszy etap budowy trasy pochłonął 43,5 mln zł, a miasto otrzymało 36,9 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Wstępne szacunki pokazują, że cała inwestycja będzie warta niemal 74,8 mln zł. W ramach tego etapu powstanie odcinek Trasy N-S od ulicy 1 Maja do ulicy Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem nad tą ulicą. Prace mają się zakończyć w drugim kwartale 2014 roku.