Duński armator swoja decyzję tłumaczy spadkiem popytu w wymianie handlowej pomiędzy krajami Azji i Europy. Maersk Line likwiduje serwis AE5 (Daleki Wschód-turecki Izmir) od 8 listopada i z początkiem grudnia zawiesza serwis AE9 (Azja- hiszpańska Walencja). Bez tych tzw. pętli obroty przewozów Maerska na linii Azja-Europa spadną o 1/5.
– Nie przywidujemy wzrostu wolumenu w wymianie handlowej między Azją a Europą, nie widzimy więc potrzeby utrzymania ruchu statków na tym samym poziomie. W prognozach na 2012 rok przewidujemy 3-procentowy spadek przewozów – powiedział Vincent Clerc, dyrektor ds. handlu i marketingu w Maersk Line. – Podjęte działania spowodują redukcję przewozu ładunków pomiędzy Azją a Europą o 21 proc. – przyznał.
Dyrektor w Maersk Line zapewnił jednocześnie, że firma podejmie odpowiednie kroki, aby zachować nasza pozycję rynkową. – Serwis AE5 obsługiwany był przez 8 jednostek o pojemności 6,5 tys. TEU, zas serwis AE9 – 11 ośmiotysięczników. W miejsce wycofanych serwisów firma wprowadza także zmiany do swojego flagowego połączenia Daily Maersk, włączając do niego kilka portów i wprowadzając zmiany w terminach zawinięć. Maersk Line wprowadza także nowe połączenia feederowe, które mają częściowo zapełnić lukę po znikających połączeniach oceanicznych. Armator wprowadza jednocześnie zmiany w kilku innych serwisach – głównie dodając nowe porty lub przyspieszając czas zawinięć.
Działania Maersk Line odzwierciedlają ogólną sytuację na rynku przewozów morskich. Światowy kryzys gospodarczy spowodował spadek popytu – nie ma więc czego przewozić z chińskich fabryk do konsumentów w Europie.
Drugi, po Maersk Line, armator (właściwie sojusz sześciu armatorów – Alians G6), niedawno również ogłosił zawieszenie jednego połączenia – serwisu z Azji na Bałtyk do Goeteborga. Jak wyjaśniali przedstawiciele Grupy, do której należą APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha and Orient Overseas Container Line - decyzja wynika „z przewidywanego przez G6 braku poprawy w otoczeniu rynkowym w handlu na linii Azja-Europa”.
Alians G6, jak Maersk, stałe serwisy Azja-Europa będzie uzupełniać fedderami. Serwisy do portów w Bremerhaven i Hamburgu będą przedłużone połączeniami dowozowymi do Goeteberga.
Teraz Maersk Line jest jedynym amatorem, który przewozi ładunki regularnym serwisem z Azji na Bałtyk. Gdański DCT jest basenie Morza Bałtyckiego najdalej wysuniętym na wschód terminalem, posiadającym prestiżowe bezpośrednie połączenie z Azją. Maersk Line na razie pominął na liście nierentownych połączeń serwis AE10 (Kwangyang/Korea Płd.-Gdańsk).