Łukasz Malinowski
Niedawno Deepwater Container Terminal ogłosił uruchomienie stałego połączenia z Gdańska do Moskwy. To będzie najszybsze towarowe połączenie kolejowe z Polski do Moskwy. Zajmie od 5 do 7 dni. Połączenie będzie sprzężone ze statkiem oceanicznym z Azji. Dzień-dwa dni po zawinięciu statku kontener będzie na pociągu. Dalej skład będzie jechał przez Kaliningrad: – Towar będzie tam przeładowywany na szersze tory. Operatorem będzie PKP Cargo, z którymi mamy podpisany list intencyjny. Wstępną umowę podpisaliśmy z operatorem z Kaliningradu (z firmą DV Transport), z dużym środkowoeuropejskim operatorem intermodalnym INTRANS oraz z kolejami rosyjskimi RŻD – wyjaśnia Dominik Landa, dyrektor ds. rozwoju biznesu.
– Przez wiele lat Polska opłakiwała swoje położenie między Rosją i Niemcami. Obecnie to wielka zaleta, ponieważ możemy być krajem tranzytowym i zarabiać na tym pieniądze. Wystarczy odpowiednio budować infrastrukturę, która będzie prowadzić do portów i z nich transportować po szynach towary na cały region Europy Środkowej czyli do Czech, Słowacji, Ukrainy, na Białoruś – podsumowuje przedstawiciel DCT.
DCT Gdańsk we współpracy z PKP Cargo, RŻD i pozostałymi partnerami uruchomi cotygodniowy serwis do Moskwy przez Kaliningrad od grudnia. W następnej kolejności przygotowywana jest oferta serwisu na Ukrainę wspólna z Euroterminalem w Sławkowie i PKP LHS.