Gatwick dysponuje terenem i środkami finansowymi do budowy nowego pasa startowego. Władze portu postanowiły uruchomić szczegółowy program prac dla zbadania skutków towarzyszących powstaniu nowej drogi startowej, zagadnień dotyczących korzyści ekonomicznych oraz związanych z ochroną środowiska.
Lotnisko Gatwick jest portem niezależnym do portów London Heathrow i London Stansted, a budowa drugiego pasa startowego w opinii władz tego portu byłaby najlepszym rozwiązaniem zwiększającym przepustowość portów lotniczych w rejonie Londynu. Przypominamy, że gabinet Davida Camerona pozostaje przeciwny pomysłowi budowy trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow, pomimo, że lotnisko to już dawno przekroczyło próg swojej przepustowości.
Burmistrz Londynu Boris Johnson w ubiegłym roku wyszedł z pomysłem budowy zupełnie nowego lotniska w ujściu Tamizy. Rząd nie zgadza się na ten plan, jednak może on się okazać łatwiejszy do przeprowadzenia, niż budowa nowego pasa startowego w Heathrow. Tej inwestycji sprzeciwiają się bowiem mocno mieszkańcy oraz organizacje ekologiczne.
Heathrow Airport to główne międzynarodowe lotnisko dla Londynu. Położony jest 24 km na zachód od centrum miasta. Wśród brytyjskich portów jest na pierwszym miejscu pod względem obsługiwanego ruchu pasażerskiego i trzecim co do wielkości portem na świecie, jak wynika z danych z 2012 roku. Ponadto obsługiwanych jest tutaj więcej międzynarodowych pasażerów niż na jakimkolwiek innym lotnisku na świecie. Jest to również ajbardziej ruchliwy port lotniczy w Unii Europejskiej pod względem ruchu pasażerskiego i trzeci co do wielkości w Europie port pod względem natężenia ruchu.