Łukasz Malinowski
- Uzyskaliśmy w II kwartale zadowalający wynik, a perspektywy są dobre. Stawki kontenerowe uległy poprawie, Maersk Line jest znów na plusie, a w ważnych dla nas dziedzinach wzrostu skutecznie realizujemy przyjętą strategię. Wynik może być jeszcze lepszy. Będziemy koncentrować się na rentowności i osiągnięciu zadowalającego wyniku za cały rok. Utrzymujemy także poziom inwestycji w rozwój długofalowy, choćby w zakresie produkcyjnego wykorzystania odkrytych złóż ropy – powiedział prezes Grupy, Nils S. Andersen.
Grupa osiągnęła w II kwartale zysk w wysokości 1,0 mld USD (w II kwartale 2011 r. było to odpowiednio 1,6 mld USD) oraz zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC) na poziomie 8,8 proc. (14,0 proc.). Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej wyniosły 1,6 mld USD (1,8 mld USD), zaś przepływy pieniężne wykorzystane na wydatki kapitałowe 2,1 mld USD (1,6 mld USD). Wskaźnik kapitału własnego Grupy to 50,4 proc. (53,7 proc.), zaś dług oprocentowany netto wyniósł 16,6 mld USD (11,7 mld USD).
Zysk Maersk Line w tym okresie sięgnął 227 mln USD (w 2011 roku była to strata w wysokości 95 mln USD), natomiast w skali całego półrocza firmie została jeszcze strata ok. 400 mln USD. W poprzednim kwartale strata ta wynosiła ponad 600 mln USD, tak więc po dodatnim wyniku w ostatnim kwartale Maersk Line odrabia stratę w skali całego półrocza.
Wielkość obrotów Maersk Line wzrosła o 11 proc., do 2,2 mln FFE (kontenerów 40-stopowych), zaś średnia cena za fracht zwiększyła się o 4,2 proc., do 3014 USD/FFE. Maersk Line wdrożyło w II kw. dalsze podwyżki stawek na większość przewozów, przy jednoczesnej redukcji ładowności. 10-procentowy wzrost cen ropy został częściowo zrównoważony 8-proc. redukcją zużycia ropy w przeliczeniu na kontener 40-stopowy.
Jak zapewniają władze spółki restrukturyzacja centrali Maersk Line została przeprowadzona po to, by wzmocnić koncentrację Maersk Line na klientach i rynkach. Restrukturyzacja ma przynieść redukcję personelu o ok. 400 osób.
Przychody spadły nieznacznie, do 29,7 mld USD (29,9 mld USD), głównie w wyniku niższego wydobycia ze złóż w których spółka ma częściowy udział i niższych średnich stawek frachtowych – zrównoważonych częściowo przez wyższą wielkość ładunków. Zysk był niższy o 22% i wyniósł 2,1 mld USD (2,7 mld USD). Spadek był spowodowany negatywnym wpływem kosztów paliwa i niższymi przychodami z wydzielenia spółek, które w 2011 r. obejmowały korzyści z wydzielenia NettoFoodstores Limited o wartości 0,7 mld USD. Zostało to częściowo zrównoważone przez ugodę zawartą w sporze podatkowym w Algierii o wartości 0,9 mld USD i korzyści z wydzielenia Maersk LNG w I kwartale 2012 r. ROIC Grupy wyniosło 9,5 proc. (12,8 proc.).