Łukasz Malinowski
Etap I dotyczy przebudowy falochronu wschodniego. Głównym celem modernizacji jest umożliwienie bezpiecznego wprowadzania i obsługi statków o większych gabarytach. Wzrosnąć ma również poziom bezpieczeństwa żeglugi dla mniejszych jednostek żeglugi profesjonalnej (pilotówki, szalandy itp.) oraz dla jednostek rekreacyjnych i sportowych (zapobieżenie wejścia jednostki na konstrukcję podwodną falochronu).
W projekcie zaplanowano pogłębienie toru wodnego na odcinku 754 m (od głowicy falochronu wschodniego do jego nasady), przebudowę falochronu wschodniego na długości 754 m, wykonanie rozpraszacza falowania od wewnętrznej strony falochronu na długości 650 m, wykonanie nabrzeża serwisowego o długości 63 m dla statku hydrograficznego prowadzącego konserwacje,
a także zmianę systemu oznakowania nawigacyjnego (zmiana konstrukcji pław) na torze podejściowym oraz oznakowania kierownicy falochronu.
Jak podkreślił dyrektor UM, obecne pogłębienie i poszerzenie wejścia o 60 m, a łącznie ze zmodernizowanym już falochronem zachodnim o 150 m, stanowi realizację i wyraz postulatów kierowanych do dyrektora Urzędu Morskiego przez kapitana Portu Gdańsk, Wiesława Piotrzkowskiego o umożliwienie wchodzenia do portu oraz Gdańskiej Stoczni Remontowa statków ponadgabarytowych i platform wiertniczych.
Wykonawcą I etapu projektu "Modernizacji wejścia do Portu Wewnętrznego w Gdańsku" była Hydrobudowy Gdańsk.