Największy polski wykonawca budowlany walczy o kontrakt drogowy w Czechach. Chodzi o trasę, która będzie kontynuacją naszej drogi ekspresowej S3, która – przypomnijmy – jest już bliska finału, ale na razie po czeskiej stronie nie będzie miała kontynuacji. Budimex złożył w Czechach najtańszą ofertę.
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad otworzyła oferty na budowę D11 z Trutnova do granicy z Polską, gdzie D11 połączy się z naszą drogą ekspresową S3. Otrzymała 6 ofert. Jak poinformował na Twitterze szef drogowej dyrekcji (ŘSD) Radek Matl, najtańszą ofertę złożył Budimex. Oferta złożona przez wykonawcę z Polski jest warta 11,352 mld koron czeskich, tj. ok. 2,156 mld zł.
Jak podał z kolei zdobpravy.cz to kwota niższa niż planowana przez czeskiego inwestora, który zarezerwował 13,079 mld koron. Według dziennika, poniżej kosztorysu uplasowało się w sumie 5 z sześciu złożonych ofert. Według zdopravy.cz, która powołuje się na rozmowę z szefem ŘSD, wśród pozostałych oferentów są „firmy z Polski i Hiszpanii, ale powiązane z czeskim liderem”.
Wyświetl większą mapę
W ramach kontraktu ma powstać 21 km drogi. Inwestycja ma już pozwolenie budowlane. Nie wiadomo kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Przedstawiciele Budimeksu, który od pewnego czasu próbuje zdobywać kontrakty na ościennych rynkach, wielokrotnie podkreślali, że procedury sprawdzające w stosunku do potencjalnych wykonawców, zwłaszcza z zagranicy, są tam bardzo dokładne i czasochłonne.
Nawet jeśli postępowanie zostanie szybko rozstrzygnięte i prace rozpoczną się w tym roku, finał nastąpi najwcześniej w roku 2025. Odcinek bezpośrednio przy granicy będzie pierwszym, który zostanie zbudowany u południowego sąsiada. Cała planowana czeska D11 ma być gotowa w 2027 r.
Po polskiej stronie droga ekspresowa S3 zmierza do finału. Jeszcze w tym roku powinna się zakończyć budowa odcinka przy granicy, tj.. Kamienna Góra – Lubawka, a sąsiedni, tj. Bolków – Kamienna Góra ma być gotowy w przyszłym roku. Pierwszy buduje konsorcjum na czele z firmą Mosty Lódź, za drugi odpowiada Porr.
Dla Budimeksu – jeśli na korzyść tej firmy nastąpi rozstrzygniecie – odcinek stanowiący kontynuację S3 może być pierwszym lub jednym z pierwszych kontraktów na ryku czeskim. Niedawno Budimex złożył także najtańszą ofertę na budowę drogi D35 Dzbanów – Litomyśl o długości 7,6 km. Oferta Budimeksu jest w tym przypadku warta 3,423 mld koron czeskich (ponad 650 mln zł).
Budimex
realizuje obecnie swój pierwszy kontrakt autostradowy na Słowacji, buduje także
most w Niemczech.