– Celem każdej działalności biznesowej od zawsze było generowanie zysku i osiąganie dobrobytu gospodarczego. Jednak z biegiem lat pojawiające się wyzwania związane z rosnącym poziomem urbanizacji, zrównoważoną alokacją zasobów przyrodniczych, czy rozwarstwieniem dochodów, sprawiły, że wzrosło znaczenie roli biznesu w społeczeństwie, sprowadzające się do większego zaangażowania społecznego w firmach, które w CEMEX Polska ma charakter strategiczny – mówi Izabella Rokicka, Dyrektor Komunikacji i Public Affairs CEMEX Polska i Europa.
CEMEX Polska uwzględnia zagadnienia zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu, w swoim modelu biznesowym. Zostało to odzwierciedlone poprzez przyjęcie Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Strategii Odpowiedzialnego Biznesu. Konsekwentnie realizowane strategie budowane są wokół działań, które mogą pomóc rozwiązywać najważniejsze problemy społeczne i wesprzeć obszary zrównoważonego rozwoju istotne dla naszych interesariuszy.
Punkt wyjścia do realizacji Strategii Odpowiedzialnego Biznesu stanowi wnikliwa analiza otoczenia firmy, która prowadzi do stworzenia mapy kluczowych interesariuszy, ich potrzeb i oczekiwań wobec CEMEX. Dzięki temu lepiej rozumiemy, jak nasza działalność biznesowa wpływa na życie społeczności lokalnych i możemy projektować nasze działania w taki sposób, by przynosiły wartość dodaną dla społeczeństwa w kluczowych dla firmy obszarach, m.in. promocji zrównoważonej infrastruktury i mobilności, wspierania rozwoju przedsiębiorczości społecznej oraz promowania kultury ochrony środowiska i zdrowia.
Od rozpoczęcia wdrażania Strategii Odpowiedzialnego Biznesu minęło kilkanaście miesięcy, w trakcie których zrealizowanych zostało kilka wyjątkowych projektów, wpisujących się w koncepcję tworzenia wspólnej wartości, między innymi w Polsce, która stanowi wzór współpracy firmy z lokalnymi społecznościami. Od 2013 roku powadzone są regularne spotkania w ramach dialogu z interesariuszami, podczas których zbierane są pomysły, oczekiwania i rekomendacja dotyczące działalności CEMEX i jej wpływu na społeczności lokalne w otoczeniu zakładów firmy. Do dziś zorganizowano 18 sesji dialogowych, podczas których rozmowy prowadziliśmy z ponad 600 interesariuszami.
Wśród innych krajów, gdzie wdrożono wartościowe projekty należy wymienić Meksyk, gdzie otwarto 12 placówek aktywności społecznej przy zakładach CEMEX. Pomagają one w rozwoju umiejętności lokalnych społeczności poprzez kursy edukacyjne, promowanie przedsiębiorczości oraz aktywizowanie kobiet na rynku pracy. Z kolei w Chorwacji CEMEX wspólnie z lokalną społecznością powołał do życia spółdzielnię pracy pomagającą we wprowadzeniu na rynek pracy kombatantów wojny na Bałkanach. Warto wspomnieć też o Hiszpanii, w której w ramach wdrażania Strategii Odpowiedzialnego Biznesu powołano Komitety ds. Zrównoważonego Rozwoju przy tamtejszych cementowniach. Ich celem jest budowanie pozytywnych relacji, zrozumienie społecznych oczekiwań oraz poznawanie kwestii istotnych dla lokalnej społeczności.
Wdrażając Globalną Strategię Odpowiedzialnego Biznesu, pragniemy tworzyć projekty generujące wspólną wartość po stronie firmy i jej interesariuszy. Zależy nam na wspieraniu rozwoju gospodarczego i rozwoju lokalnych społeczności. Liczymy, że nasza firma, jak i cała branża budowlana aktywnie przyczyni się do budowania lepszej, bardziej zrównoważonej przyszłości.