Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Dzieciuchowicz: Liczę na ugody w sprawie roszczeń z tzw. historycznych kontraktów. Firmy są przygotowane do rozmów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dzieciuchowicz: Liczę na ugody w sprawie roszczeń z tzw. historycznych kontraktów. Firmy są przygotowane do rozmów
fot. Michiel1972, commons.wikimedia.org, GNU FDL (2)
Najwyższy czas by rozwiązać kwestie będące następstwem braku realnej waloryzacji kontraktów drogowych zawieranych w latach 2015 – 2017 – uważa Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Roszczenia składane w sądach można już liczyć nie w dziesiątkach, lecz w setkach milionów złotych. Liczę, że będzie wola rozwiązywania tych sporów na drodze ugód – mówi prezes organizacji branżowej.

Brak realnej waloryzacji kontraktów zawieranych w latach 2015-2017 to sprawa, o której w branży infrastrukturalnej mówi się od kilku lat. W międzyczasie udało się wypracować formułę waloryzacyjną dla nowo zawieranych umów, jednak wciąż nierozwiązana pozostała sprawa tzw. kontraktów historycznych. Zdaniem Barbary Dzieciuchowicz, najwyższy czas zmierzyć się z tym problemem.

Trudne kontrakty właśnie dobiegają końca, albo – jak podkreśla prezes OIGD – przy ogromnym wysiłku finansowym firm zostały doprowadzone do finału. Teraz firmy podsumują te zadania, liczą straty, i występują do sądu z roszczeniami. Wcześniejsze rozmowy prowadzone na temat prawnych możliwości rozwiązania tego problemu, prowadzone przy udziale organizacji branżowych, nie przyniosły bowiem rezultatu.

– Strona publiczna kilkukrotnie zapewniała, że do każdej sprawy będzie podchodziła indywidualnie. Liczę, że będzie wola rozwiązywania tych sporów na drodze ugód sądowych – mówi Barbara Dzieciuchowicz. Alternatywą są sprawy toczące się latami i wieloletnie oczekiwanie na pieniądze – do tej pory nie zakończyły się jeszcze wszystkie spory z poprzedniej perspektywy finansowej.

Jak zauważa przedstawicielka branży, obecnie zniknęły już wątpliwości, które miała strona publiczna w czasie gdy kontrakty były jeszcze realizowane – chodzi o ostateczny bilans kontraktów i skalę nieprzewidzianych i nadzwyczajnych, dodatkowych kosztów. – Firmy idąc do sądu mają te roszczenia dokładnie policzone, zatem materiał do rozmów jest gotowy i są zgromadzone dowody – zaznacza prezes OIGD.

Przypomina, że w rozmowach o realnej waloryzacji kontraktów historycznych niejednokrotnie pojawiał się argument, że strona publiczna nie ma możliwości prawnej do systemowego rozwiązania tego problemu. W odpowiedzi na to, w sierpniu ub. roku OIGD wspólnie z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa skierowały do Prezesa Rady Ministrów analizę prawną i ekonomiczną dotyczącą możliwych działań w tym zakresie. – Minęło pięć miesięcy i do tej pory nie doczekaliśmy się odpowiedzi – mówi prezes OIGD.

Z obiektywnymi zjawiskami dotyczącymi wzrostu kosztów trudno dyskutować. Jego istnienie, jak wskazuje nasza rozmówczyni, dostrzega także sam inwestor. Przy okazji ostatniego zwiększenia limitu finansowego na realizację PBDK, część dodatkowej kwoty uzasadniano koniecznością zwiększenia wydatków dla kontraktów, które zostały rozwiązane (to 13 zadań, czyli 7 proc. realizowanych inwestycji). Dodatkowo, nowa formuła waloryzacyjna potwierdza, że poprzedni mechanizm nie gwarantował realnej waloryzacji. – Ta sprawa musi się w tym roku rozstrzygnąć. Pozwy do sądów wciąż wpływają – stwierdza Barbara Dzieciuchowicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mirbud ma dwa scenariusze na kolej. Albo przejmie mały, albo duży podmiot

Biznes i przemysł

Mirbud ma dwa scenariusze na kolej. Albo przejmie mały, albo duży podmiot

Elżbieta Pałys 26 kwietnia 2024

Ciech zmienia nazwę. Nowa będzie obwiązywać od czerwca

Biznes i przemysł

Unibep ma nowego członka zarządu

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mirbud ma dwa scenariusze na kolej. Albo przejmie mały, albo duży podmiot

Biznes i przemysł

Mirbud ma dwa scenariusze na kolej. Albo przejmie mały, albo duży podmiot

Elżbieta Pałys 26 kwietnia 2024

Ciech zmienia nazwę. Nowa będzie obwiązywać od czerwca

Biznes i przemysł

Unibep ma nowego członka zarządu

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5