W 2022 roku Grupa Kapitałowa Mirbud wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 3,319 mld zł, to jest o 33 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Największy udział miała w nich działalność budowlano-montażowa (93 proc.), a tu dominowały roboty inżynieryjno-drogowe realizowane na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mirbud zamknął rok lepszymi wynikami w stosunku do roku poprzedniego i marżą lepszą niż spodziewana.
Zanotowany za ubiegły rok zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 270,483 mln zł, tj. o 17 proc. więcej niż rok wcześniej, zysk brutto 151,161 mln zł (mniej o 3 proc.) oraz zysk netto 119,195 mln zł, tj. Mnie o 7 proc. przy czym na wynik netto miały wpływ zdarzenia jednorazowe, w tym przeszacowanie wartości nieruchomości inwestycyjnych w spółce Marywilska oraz wycena leasingu – umowy dzierżawy od miasta Warszawy terenu, na którym stoi to centrum. – To 16 milionów „sztucznego” kosztu – wyjaśniał Paweł Korzeniowski, dyrektor finansowy Mirbudu.
Na poziomie skonsolidowanym marża brutto wyniosła 8,15 proc. (-1,09 p.p.), natomiast na poziomie jednostkowym 6,91 (-0,76 p.pl.). W przypadku podstawowej działalności – w segmencie budowlano-montażowym rentowność sprzedaży wyniosła 6,4 proc. w stosunku do 7,7 proc. rok wcześniej. Jak mówi Paweł Korzeniowski, to wynik lepszy od spodziewanego. - Spółka uprzedzała, że konflikt na Ukrainie i związane z tym problemy w dostawach materiałów, zwiększone koszty materiałów, zakłócone łańcuchy dostaw będą miały wpływ na rentowność tej części biznesu, jaką jest sprzedaż usług budowlanych montażowych – mówi. Jak dodaje, spodziewany był spadek rentowności wynoszący ok. 2 proc.
Wpływ na to miała m.in. waloryzacja stosowana na kontraktach GDDKiA. - Spółka zawarła już aneksy dotyczące podwyższenia limitu do 10 proc. na wszystkie swoje kontrakty budowlane - poinformował przedstawiciel Mirbudu.
Spółce udało się także uzyskać porozumienie w sprawie waloryzacji kontraktów z zakresu budowy budynków użyteczności publicznej m.in. Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie i hali widowiskowo – sportowej Urania w Olsztynie.
Na koniec grudnia Grupa Mirbud miała w portfelu zamówień 5,5 mld zł. Z tego 75 proc. to inwestycje związane z budowa infrastruktury drogowej. W samej spółce Mirbud portfel zleceń był wart 2,94 mld zł a kontrakty drogowe stanowił 51 proc. (zadania drogowe Mirbud realizuje w konsorcjum ze spółką ze swojej grupy – Kobylarnią). Na koniec roku Grupa realizowała w sumie 35 kontraktów budownictwa kubaturowego i 21 drogowego. Umowy podpisane w 2022 roku miały wartość 3,336 mld zł netto.
Podczas konferencji prasowej podsumowującej wyniki finansowe za 2022 rok, podkreślono, że to okres kiedy rynek zmagał się ze wzrostem cen materiałów budowlanych i kosztów usług podwykonawczych. Na rynku brakowało nowych przetargów zwłaszcza samorządowych, a także postępowań i rozstrzygnięć przetargów kolejowych i z obszaru infrastruktury energetycznej. - Biorąc pod uwagę uwarunkowania gospodarcze uważamy, że osiągnięte wyniki są dla nas w pełni satysfakcjonujące – podsumował dyrektor finansowy Mirbudu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.