Należąca do PKN Orlen litewska spółka będzie dostarczać produkty ukraińskim klientom z wykorzystaniem cystern samochodowych. Według jej przedstawicieli takie rozwiązanie będzie bardziej efektywne, co wynika również z odmienności rozstawu torów w Polsce oraz w Litwie i na Ukrainie. Tranzyt po szerokim torze przez Białoruś nie wchodzi w grę z oczywistych powodów.
Być może w przyszłości ów stan rzeczy ulegnie zmianie, ponieważ na Litwie powstają nowe linie kolejowe w standardowym rozstawie torów w ramach projektu Rail Baltica, a władze Ukrainy deklarują wolę przejścia na niego w celu integracji z europejskim systemem transportowym. Zważywszy na trwającą wciąż wojnę, te zamierzenia nie wydają się możliwe do realizacji w dającej się przewidzieć przyszłości.
Dlatego Orlen Lietuva, litewska spółka zależna PKN Orlen, zarządzająca m.in. rafinerią w Możejkach, postanowiła uprościć logistykę przewozu paliw na rynek ukraiński. Transport będzie odbywać się wyłącznie z wykorzystaniem cystern samochodowych. – Niektóre produkty są wysyłane na Ukrainę z Litwy, ale ze względu na różne szerokości torów nie można korzystać z konwencjonalnego transportu kolejowego – powiedział Darius Szilenskis, dyrektor generalny Klaipedos Nafta.
Michał Rudnicki, który kieruje Orlen Lietuva od 2018 roku, zauważył, że w pierwszym kwartale 2023 roku eksport spółki na Ukrainę w ujęciu rok do roku wzrósł aż o 93% przy wykorzystaniu mocy produkcyjnych rafinerii w Możejkach na poziomie 85%. Jednocześnie litewska spółka zależna PKN Orlen ma większe aspiracje w tym zakresie, licząc na dalsze wzrosty. – Naszym celem jest zwiększenie wolumenu sprzedaży w tym kierunku i ułatwienie warunków załadunku dla naszych ukraińskich klientów – stwierdził Michał Rudnicki. Orlen Lietuva w rzeczonym okresie odnotowała także duży wzrost eksportu bitumenów aż o 190%, na co wpłynęły przede wszystkim kontrakty na rynku skandynawskim.
Spadające wyniki finansowe. Powodem rezygnacja z rosyjskiego surowca?
Orlen Lietuva w 2022 roku odnotowała stratę 182,2 mln euro, co oznacza duży regres wobec zysku za rok 2021 w wysokości 71,5 mln euro. “Strata netto Orlen Lietuva w 2022 roku jest przede wszystkim konsekwencją odpisów aktualizujących wartość aktywów spółki. Konieczność dokonania tych odpisów wynikała m.in. ze wzrostu stóp procentowych, niestabilnej sytuacji geopolitycznej w regionie, nieprzewidywalności rynku ropy naftowej oraz wpływu sankcji na Rosję i Białoruś w związku z wojną w Ukrainie” – informował PKN Orlen w komunikacie prasowym, zaznaczając, że spółka na działalności operacyjnej odnotowała zysk w wysokości 198,2 mln dolarów, dlatego strata nie wpłynęła na pogorszenie płynności finansowej.
Za pierwszy kwartał roku 2023 spółka odnotowała natomiast zysk w wysokości 85,4 mln euro wobec 112,3 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku. Decydującym czynnikiem w kontekście spadku dochodowości jest rezygnacja z przerobu rosyjskiej ropy naftowej, która jest konkurencyjna cenowo, ale jej zakup stanowi pośrednio finansowanie rosyjskich zbrodni wojennych dokonywanych w ramach inwazji na Ukrainę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.