Partner serwisu
Biznes i przemysł

PORR z ważnym kontraktem dla morskiej energetyki wiatrowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PORR z ważnym kontraktem dla morskiej energetyki wiatrowej
wiz. Ministerstwo Infrastruktury/ORLEN Neptun
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zawarł umowę na wykonanie morskiej części terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych offshore. Kontrakt o wartości blisko 171 mln zł zrealizuje PORR. To kluczowa inwestycja w kontekście rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, realizowana ze spółką ORLEN Neptun.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybrał ofertę złożoną przez PORR w przetargu na realizację morskiej części terminala instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych w porcie morskim w Świnoujściu. Z dniem 29 grudnia 2023 roku została podpisana umowa z wykonawcą. Przypomnijmy, że przetarg został ogłoszony w czerwcu. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla najbardziej zaawansowanego projektu inwestycyjnego w obszarze morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, jakim jest Baltic Power, projekt joint venture, w ramach którego na wysokości Łeby i Choczewa powstanie 76 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda, co przełoży się na 1140 MW mocy zainstalowanej.

Oferta złożona przez PORR była najtańsza. Zainteresowanie zdobyciem kontraktu było duże – w przetargu wpłynęło aż dziewięć ofert, a najdroższa została wyceniona na blisko 287 mln zł, czyli blisko 68% więcej aniżeli oferta PORR, który zrealizował już duże inwestycje w Świnoujściu, takie jak terminal LNG, czy tunel pod Świną w przebiegu drogi krajowej nr 93. Jednocześnie oferta PORR znacznie przekroczyła budżet projektu, określony na 77,5 mln zł. Inwestycja w myśl pierwotnych założeń miała zostać w zdecydowanej większości sfinansowana z funduszy europejskich, z których wyasygnowano na ten cel 65,9 mln zł.

W ramach morskiej części inwestycji powstaną dwa nowe nabrzeża o łącznej długości 500 metrów, umożliwiające obsługę specjalistycznych jednostek typu jack-up, przeznaczonych do obsługi instalacyjnej projektów offshore’owych z wykorzystaniem turbin wiatrowych o mocy 15 MW i wyższej. Nowe nabrzeża powstaną w ramach jednej linii cumowniczej. Powstanie również ścianka szczelna na potrzeby przewidzianego do realizacji w przyszłości trzeciego nabrzeża, dla którego zarezerwowano 290 metrów linii brzegowej. Akwen w ramach morskiej części terminala instalacyjnego zostanie pogłębiony do 10,5 metra, co umożliwi obsługę największych statków typu jack-up, jakie obecnie znajdują się w eksploatacji.

Nowo powstała infrastruktura umożliwi również przeładunek innych towarów ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych. Z kolei lądowa część inwestycji, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, znajduje się już w trakcie realizacji, o czym informowaliśmy czytelników “Rynku Infrastruktury”. Za prace budowlane odpowiada Budimex. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana na przełomie 2024 i 2025 roku. W przyszłości świnoujski terminal instalacyjny będzie mógł obsługiwać kolejne projekty offshore’owe – nie tylko polskie, ale również duńskie, niemieckie, czy szwedzkie, co będzie możliwe dzięki doskonałej lokalizacji.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wiadomo kto pokieruje inspekcją transportu

Polityka i prawo

Wiadomo kto pokieruje inspekcją transportu

ep. 10 stycznia 2024

Do kogo ostatecznie trafi zamówienie na DK-94 w Olkuszu

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa oraz Intercor z szansą na kontrakty przy S17

Drogi i autostrady

Zobacz również:

PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO

Biznes i przemysł

PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO

Łukasz Malinowski 06 listopada 2023

TEM – coś więcej niż drążenie

Biznes i przemysł

TEM – coś więcej niż drążenie

Łukasz Malinowski 12 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wiadomo kto pokieruje inspekcją transportu

Polityka i prawo

Wiadomo kto pokieruje inspekcją transportu

ep. 10 stycznia 2024

Do kogo ostatecznie trafi zamówienie na DK-94 w Olkuszu

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa oraz Intercor z szansą na kontrakty przy S17

Drogi i autostrady

Zobacz również:

PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO

Biznes i przemysł

PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO

Łukasz Malinowski 06 listopada 2023

TEM – coś więcej niż drążenie

Biznes i przemysł

TEM – coś więcej niż drążenie

Łukasz Malinowski 12 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5