Partner serwisu
Biznes i przemysł

Świnoujście: Wybór wykonawcy terminala instalacyjnego coraz bliżej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Świnoujście: Wybór wykonawcy terminala instalacyjnego coraz bliżej
wiz. ORLEN Neptun
ORLEN poinformował, że już w sierpniu rozstrzygnięty zostanie przetarg na realizację terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych offshore, który ma powstać w świnoujskim porcie morskim. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla pierwszej w Polsce morskiej elektrowni wiatrowej w ramach projektu Baltic Power.

Budowa terminala instalacyjnego w Świnoujściu jest realizowana przez spółkę ORLEN Neptun oraz Zarząd Morskich Portów i Świnoujście. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed miesiącem, drugi z wyżej wymienionych podmiotów otrzymał 85% dofinansowania w ramach Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2) na realizację projektu budowy zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej. Całkowity koszt projektu szacuje się na 77,5 mln zł, a otwarcie ofert w przetargu nastąpi w dniu 1 sierpnia.

Zarządca świnoujskiej infrastruktury portowej będzie odpowiedzialny za pogłębienie kanału wejściowego i doprowadzającego do nabrzeży basenu portowego wraz z obrotnicą do 12,5 metra, budowę dwóch stanowisk statkowych oraz formowanie nowego obszaru portowego. Wspomniane stanowiska statkowe mają powstać w ramach jednej linii cumowniczej o łącznej długości ok. 500 metrów. Przewiduje się również wydzielenie części o długości ok. 290 metrów, która będzie przeznaczona do realizacji w przyszłości kolejnego stanowiska statkowego, co umożliwi dalszy rozwój portu instalacyjnego.

Natomiast ORLEN Neptun zorganizuje na powierzchni 17 hektarów przestrzeń do składowania komponentów morskich elektrowni wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. administracyjno-biurową. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do 2025 roku, co jest dość napiętym terminem, zważywszy na planowane oddanie do użytku pierwszej morskiej elektrowni wiatrowej rok później.

Koło zamachowe dla polskiej gospodarki, czy retoryka wyborcza?

Pierwsza polska farma wiatrowa offshore ma zostać zrealizowana przez Baltic Power, spółkę joint venture utworzoną przez ORLEN i kanadyjski Northland Power. W ramach inwestycji na wysokości Łeby i Choczewa zainstalowanych zostanie aż 76 turbin wiatrowych produkcji duńskiego Vestasa o mocy 15 MW każda. Imponująca średnica rotora wynosi 236 metry. To długość porównywalna z wysokością warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. – Morska energetyka wiatrowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal to wielka szansa na rozwój całego regionu – mówił wcześniej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W realizację projektu terminala instalacyjnego w zakładanych ramach czasowych nie wierzy Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej. – Budowa takiego portu w dwa lata to termin nierealny. Chodzi o to, by przed wyborami pokazywać: zobaczcie, nie ma w Świnoujściu stoczni remontowej, ale będzie nowoczesny port do obsługi farm wiatrowych. Zapowiedzi Obajtka to kit, czysta retoryka wyborcza. Przecież na razie podpisano tylko umowę dzierżawy. Teren, na którym ma być port instalacyjny, jest trudny, bagnisty, wymaga palowania. Na budowę portu instalacyjnego w Świnoujściu potrzeba minimum czterech, pięciu lat – komentował w październiku w wypowiedzi dla szczecińskiej “Gazety Wyborczej”.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5