Partner serwisu
Biznes i przemysł

Z czym borykają się zawodowi kierowcy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TiL

Podziel się ze znajomymi:

Każdego dnia kierowcy zawodowi przemierzają tysiące kilometrów europejskich dróg, przewożąc towary, które trafiają do zakładów pracy, na sklepowe półki oraz do indywidualnych odbiorców. Wykonując ten trudny i ważny zawód, nie mogą niestety liczyć na przyzwoite warunki odpoczynku. Brak miejsc parkingowych, brak dostępu do czystych sanitariatów, pryszniców czy toalet – to przykra codzienność kierowców, którą wypierają ze świadomości europejscy politycy.

O tym wstydliwym problemie opowiadali uczestnicy konferencji „Working and resting conditions for professional drivers in the EU - when will they be dignified and normal?”. Konferencja miała miejsce 26 kwietnia 2023 r. w Parlamencie Europejskim, a jej organizatorami byli: europosłanka Elżbieta Łukacijewska, europoseł Kosma Złotowski oraz związek pracodawców Transport i Logistyka Polska.

- Jak to możliwe, że w XXI wieku, w Europejskim Parlamencie, reprezentującym najbardziej rozwinięte gospodarczo społeczeństwa, dyskutuje się o braku możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb pracowników sektora, który generuje kilka procent unijnego PKB i bez którego unijna gospodarka nie może funkcjonować? - pytali się uczestnicy konferencji. Choć wydaje się to niewiarygodne, sytuacja jest poważna i zagraża nie tylko podstawowym prawom pracowników - kierowców, ale również stanowi jeden z powodów pogłębiającego się deficytu rąk do pracy w europejskim transporcie.

- Polskie firmy transportowe przewożą ponad 85% polskich towarów eksportowych, zatrudniając ponad 300 tys. kierowców i odprowadzając kilkanaście miliardów złotych do budżetu naszego państwa oraz do budżetów innych państw członkowskich UE. Jednak, pomimo starań przedsiębiorców – podnoszenia pensji, wymiany pojazdów na coraz to nowocześniejsze, dostosowywania organizacji pracy do potrzeb kierowców, rynek odnotowuje ujemny bilans wejść do i wyjść z zawodu oraz deficyt na poziomie 150 tysięcy pracowników. Ludzie nie chcą pracować w transporcie ze względu na trudne warunki pracy i odpoczynku. To problem, który będzie się pogłębiał z powodu bierności europejskich polityków – wyjaśnia Maciej Wroński, Prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Te wnioski potwierdzają również wyniki ankiety przeprowadzonej na prośbę Transport i Logistyka Polska przez Iwonę Blecharczyk - trucking girl i właścicielkę firmy transportowej Imagination. Trucking girl zaprezentowała je podczas swojego wystąpienia w Parlamencie Europejskim. Wśród 1700 ankietowanych kierowców zawodowych ze wszystkich państw Unii, aż 66% odpowiedziało, że myślą o porzuceniu zawodu kierowcy ze względu na warunki sanitarne panujące na parkingach położonych przy europejskich autostradach.

Wydawać by się mogło, że nagłośnieniem tego problemu powinny być zainteresowane wyłącznie związki zawodowe. Jednak w tym przypadku problem ten dotyka w równym stopniu pracodawców. Jak wskazują uczestnicy konferencji, obecna sytuacja utrudnia znalezienie pracowników, skutecznie zniechęca potencjalnych kandydatów do pracy w zawodzie kierowcy, a także hamuje rozwój kluczowej dla całej gospodarki branży. Pracodawcy bezsilnie rozkładają ręce, ponieważ pogłębiający się rokrocznie deficyt kierowców zawodowych jest obecnie jednym z najważniejszych problemów branży transportowo logistycznej. Opinia publiczna i europejscy politycy pozostają w mylnym przekonaniu, że sytuacja jest jedynie problem jednej branży. Niestety tak nie jest. Wraz z pogłębiającym się deficytem kierowców pojawiają się trudności w wymianie towarowej, co negatywnie odbija się na konkurencyjności europejskiej gospodarki i na europejskich konsumentach, którzy z przerażeniem obserwują wzrost cen na sklepowych półkach. I tak ostatecznie skutki wieloletnich zaniedbań polityków odczujemy my – w swoich portfelach.

- Podczas prac nad „Pakietem Mobilności” wielu europosłów zgłaszało propozycje zakazu noclegu w kabinach pojazdów i obowiązkowego korzystania z hoteli. Niestety nie przyjmowano naszych argumentów i informacji o braku bezpiecznych parkingów i odpowiadającej potrzebom 21 wieku infrastruktury, która pozwalałaby kierowcom bezpiecznie zostawić ładunek i odpocząć w przyzwoitych warunkach. I tak naprawdę na przestrzeni ostatnich lat nic się nie zmieniło dlatego jeszcze raz chcemy wskazać prawne absurdy i upomnieć się o godne warunki dla tysięcy kierowców codziennie przemierzających Europę – tłumaczy europosłanka Elżbieta Łukacijewska.

- Unia stawia sobie za cel poprawę warunków pracy kierowców, poprzez kolejne regulacje – jednak całkowicie ignorowany jest fakt, że codziennie setki tysięcy kierowców nie mogą znaleźć miejsca do zaparkowania ciężarówki przy europejskich autostradach, w którym dodatkowo mogliby w godnych warunkach odpocząć. Interweniowaliśmy w tej kwestii wielokrotnie i zamierzamy nadal zabiegać o poprawę warunków dla europejskich kierowców – komentuje Europoseł Kosma Złotowski.

Jak bardzo codzienność europejskich kierowców odbiega od normalnych standardów pokazał wyświetlony podczas spotkania film dokumentalny, który powstał we współpracy Iwony Blecharczyk z Transport i Logistyka Polska. W zrealizowanym w niekonwencjonalny sposób materiale porównano dosadnie i obrazowo infrastrukturę sanitarną dostępną dla amerykańskich kierowców w Stanach Zjednoczonych, z tym co można zastać na europejskich parkingach. Niektóre ze scen mrożą krew w żyłach i przywołują pytania – co jeszcze musi się stać, aby kierowcy w Europie mogli odpoczywać w godnych warunkach?

W dyskusji na ten temat wzięła również udział Dagmara Trusewicz reprezentującą fundację Truckers Life, która jest członkiem wspierającym Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Fundacja od lat działa na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych, realizując przy tym szereg projektów. Jednym z takich projektów jest zrealizowany we współpracy z TLP raport „Diagnoza warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i w Europie”. Zaś perspektywę firm transportowych przedstawił Sjef Boekestijn – COO Boekestijn Transport Services, firmy członkowskiej TLP, zatrudniającej setki kierowców w całej Europie.

Czy Europejscy politycy, którzy od wielu lat posługują się hasłem ochrony pracowników sektora transportowego, dla wprowadzenia protekcjonistycznych i niszczących rynek regulacji, przestaną ignorować fakty widoczne dla każdego, kto choć raz podróżował samochodem po Europie? Wydarzenie w Parlamencie Europejskim, w którym wzięli udział przedstawiciele unijnych instytucji, w tym europosłowie różnych ugrupowań oraz dziennikarze z najbardziej opiniotwórczych mediów, przywołuje decydentów do odpowiedzi i podjęcia konkretnych działań, aby rozwiązań wreszcie ten wstydliwy problem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pakiet Mobilności zaskarżony do Sądu Unii Europejskiej

Drogi i autostrady

Transport: Co piąty zawodowy kierowca chce odejść z zawodu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pakiet Mobilności zaskarżony do Sądu Unii Europejskiej

Drogi i autostrady

Transport: Co piąty zawodowy kierowca chce odejść z zawodu

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5