Zarząd spółki Stalexport Autostrady proponuje wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok. Decyzja zarządu wymaga jeszcze zatwierdzenia przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie spółki.
Zgodnie z podjętą przez Zarząd uchwałą z zysku netto za 2024 rok, który wyniósł ponad 120 mln zł na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy miałoby być przeznaczonych 57 mln zł. Ponad 63 mln zł miałoby być przeznaczone na kapitał rezerwowy na wypłaty dla akcjonariuszy, w szczególności na wypłatę dywidendy lub zaliczki na poczet dywidendy w przyszłości.
Zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy w łącznej kwocie ponad 126 mln zł. Kwota ta zostałaby pomniejszona o zaliczkę na dywidendę za rok 2024, która wyniosła przeszło 69 mln zł i została wypłacona ze środków zgromadzonych na kapitale rezerwowym. Do wypłaty pozostałoby ok. 57 mln zł.
Wypłata miałaby nastąpić do 30 maja tego roku, o ile rekomendację zarządu zatwierdzi walne zgromadzenie.
Stalexport jeszcze do marca 2027 zarządza autostrada A4 między Katowicami i Krakowem. To pierwsza koncesja, która będzie wygaszana, a A4 jest pierwszym odcinkiem budowanym w PPP.
Jak stwierdził niedawno podczas konferencji prasowej prezes Staleksportu Andrzej Kaczmarek, wokół umów koncesyjnych narosło wiele mitów. Przypomniał, że 30-letnia koncesja została podpisana w 1997 r., a pobór opłat rozpoczął się trzy lata później. – Pierwszą dywidendę wypłaciliśmy akcjonariuszom Staleksportu dopiero w roku 2016, a spłata zadłużenia konsorcjum finansującego rozbudowę autostrady nastąpiła w roku 2020. Istotne płatności dla akcjonariuszy pojawiły się dopiero po 20 latach funkcjonowania koncesji – wskazywał.