Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

A2. Autostradowa obwodnica Poznania będzie rozbudowywana pod ruchem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
16-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
A2. Autostradowa obwodnica Poznania będzie rozbudowywana pod ruchem
fot. AWSA
Spółka Autostrada Wielkopolska szykuje rozbudowę autostrady A2 między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód. Dobudowany zostanie trzeci pas ruchu. Choć zakres prac będzie szeroki, roboty będą prowadzone pod ruchem.

Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy, który dobuduje trzeci pas ruchu na obu jezdniach 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 wokół Poznania. Prace, według planu, mają się zakończyć przed końcem 2025 roku.

- Mając na względzie potrzeby kierowców oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego, prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji przyczyniła się do zapewnienia płynnego i bezpiecznego przejazdu – mówi Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej.

Podobną inwestycję, AWSA realizowała już w latach poprzednich – w 2019 roku zakończyła się dobudowa trzeciego pasa na odcinku Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. Projekt, który ma być realizowany teraz, będzie trudniejszy pod względem technicznym – wskazuje zarządca drogi. Obejmuje znacznie większy zakres prac ziemnych, wymaga między innymi poszerzenia obu jezdni na całej długości po zewnętrznej stronie. Oprócz budowy trzeciego pasa wyremontowane zostaną istniejące jezdnie oraz przebudowana będzie infrastruktura podziemna i naziemna. Prace będą prowadzone także w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Poszerzone i wyremontowane zostaną także dwa mosty autostradowe.

Wiadomo, że zakres prac został podzielony na etapy, a roboty zaplanowano tak, żeby mogły się odbywać pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. AWSA zapewnia, że nadrzędnym celem będzie prowadzenie prac w sposób sprawny i terminowy. Przypomnijmy, poprzednia rozbudowa zakończyła się pół roku przed terminem.

Autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem koncesyjnym A2. Średnio w ciągu doby korzysta z niej ok. 90 tys. pojazdów. W minione wakacje były dni, gdy średniodobowy ruch przekroczył 110 tys. pojazdów na dobę.

Automatycznie mierzą prędkość

Duże obciążenie ruchem jest jedną z przyczyn, dla których wprowadzono ograniczenie prędkości (do 120 km/h) na autostradowej obwodnicy Poznania między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Komorniki. Żeby poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć płynność ruchu niedawno wprowadzony tam został odcinkowy pomiar prędkości. OPP to został zainicjowany i sfinansowany przez koncesjonariusza. Realizacja odbyła się we współpracy z Generalnym Inspektoratem Transportu Drogowego, który w ramach systemu CANARD będzie rejestrował naruszenia.

Co poprawiono

W ubiegłym roku AWSA, która zarządza autostradą pomiędzy Świeckiem i Koninem, w ubiegłym roku zakończyła remont 50 kilometrów nawierzchni na odcinku między Nowym Tomyślem a Poznaniem. Jak podano, ułożono tam ponad milion metrów kwadratowych nowej warstwy ścieralnej z użyciem asfaltu wysokomodyfikowanego HIMA, który charakteryzuje się większą odpornością na obciążenia. Prace objęły ciąg główny autostrady oraz remont węzła Poznań Zachód, łączącego trasy S5 i S11 z autostradą A2.

W ubiegłym roku rozpoczął się także remont na wiadukcie w okolicy Wrześni oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy. Oba obiekty otrzymają nową klasę nośności I MLC. Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.

Zmodernizowane zostały także wjazdy na niektóre Miejsca Obsługi Podróżnych, nawierzchnię i wiaty na kilku Placach Poboru Opłat oraz dobudowano 25 km nowych barier ochronnych. W 2023 roku dokończono także modernizację opraw oświetleniowych, w ramach której oprawy sodowe zostały zastąpione bardziej ekologicznymi oprawami LED na całej długości autostrady oraz na MOP.

Prywatny zarządca trasy rozpoczął także prace nad projektowaniem i wdrożeniem stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Podróżnych. Ich instalacja ma się rozpocząć na początku drugiego kwartału. Zaplanowano montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek dla pojazdów elektrycznych, w tym stanowisk dla pojazdów ciężarowych. Stacje ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec.

Autostrada A2 jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa – Berlin. Odcinek koncesyjny liczy 255 km. Jest obciążony średnim ruchem dobowym na poziomie 30 tys. aut, z czego znaczną część stanowią pojazdy ciężkie.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podlaskie. Obwodnica Sokół gotowa przed terminem

Drogi i autostrady

Budimex wybuduje drogę w Częstochowie

Drogi i autostrady

Rusza rozbudowa drogi Łomża – Mężenin

Drogi i autostrady

Jest umowa na obwodnicę Kęt. Wykonawcą Strabag

Drogi i autostrady

Małopolska. Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Drogi i autostrady

Kobylarnia z Mirbudem najkorzystniejsze na fragment S8

Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2024

Podlaskie. Obwodnica Sokół gotowa przed terminem

Drogi i autostrady

Budimex wybuduje drogę w Częstochowie

Drogi i autostrady

Rusza rozbudowa drogi Łomża – Mężenin

Drogi i autostrady

Jest umowa na obwodnicę Kęt. Wykonawcą Strabag

Drogi i autostrady

Małopolska. Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5