Partner serwisu
Drogi i autostrady

Adamczyk: Przygotowujemy strategię negocjacyjną przed rozmowami z koncesjonariuszami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Adamczyk: Przygotowujemy strategię negocjacyjną przed rozmowami z koncesjonariuszami
fot. Skanska
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że resort przygotowuje strategię negocjacyjną przed rozmowami z zarządcami autostrad koncesyjnych, które wedle zapowiedzi złożonej przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego mają w nieodległej przyszłości bezpłatne w przypadku samochodów osobowych i motocykli.

Szef resortu infrastruktury, który w przeszłości zapowiadał sukcesywne rozszerzanie systemu opłat na kolejne odcinki państwowych autostrad, zachwalał nowe obietnice wyborcze Prawa i Sprawiedliwości, zapowiadając ich implementację w odniesieniu do wspomnianych autostrad państwowych już w najbliższym czasie. – Mam nadzieję, że opłaty za autostrady zarządzane przez GDDKiA zostaną zniesione od 1 lipca. Wzrost ruchu na autostradach, który nastąpi po zniesieniu opłat, to bezpieczniejsze drogi alternatywne. Zniesienie opłat na stałe powoduje, że zmieni się koszt utrzymania dróg równoległych. Chcemy, żeby autostrady były tym głównym korytarzem komunikacyjnym dla samochodów osobowych, ale również i ciężarowych – powiedział w środę minister Adamczyk podczas konferencji prasowej po posiedzeniu rządu, na którym przyjęto projekt ustawy w tej sprawie.

Andrzej Adamczyk nawiązał także w swojej wypowiedzi do kolejnego etapu likwidowania opłat dla samochodów osobowych i motocykli na polskich autostradach, który zapowiedział Jarosław Kaczyński. – Kolejnym krokiem będzie podjęcie działań na rzecz ulżenia kierowcom, którzy muszą słono płacić za przejazd autostradami koncesyjnymi, bo niestety nie wszystkie autostrady są państwowe. Poprzednie rządy oddały w prywatne ręce zarządzanie tymi trasami. Z perspektywy czasu jasno widać, że nie była to dobra decyzja – dodał minister.

Wcześniej minister rozwoju i technologii Waldemar Buda sugerował, że rozważane będzie wywłaszczenie koncesjonariuszy za odszkodowaniem określonym na drodze sądowej, jeżeli stanowisko zarządców autostrad rozminie się z zamierzeniami rządu. – Jest formuła wywłaszczenia na cele publiczne, jeśli nie będzie porozumienia i chęci negocjacji. Możemy wywłaszczyć z całego obszaru – mówił minister Buda. Trudno jednak nie zauważyć, że ewentualne podjęcie takich decyzji byłoby fatalnym sygnałem dla inwestorów zagranicznych i mogłoby podważyć wiarygodność Polski. Abstrahując od rozstrzygania, czy umowy koncesyjne są korzystne dla państwa, publiczne wskazywanie na rozwiązanie o charakterze ostatecznym, jeszcze przed rozpoczęciem procesu negocjacji, wydaje się działaniem cokolwiek brawurowym.

Wypowiedź ministra Budy nie wpisuje się zarazem w główny przekaz płynący z kręgów rządowych, który zdaje się sugerować dążenie do odbycia negocjacji z konstruktywnej atmosferze. – Chcemy spokojnie usiąść do rozmów z koncesjonariuszami i zastanowić się, w jaki sposób objąć autostrady (koncesyjne - red.) rozwiązaniami o charakterze bezpłatności, ale w taki sposób, żeby zabezpieczyć finanse publiczne i jednocześnie nie stworzyć pozycji dominującej dla tych podmiotów – mówił rzecznik rządu Piotr Müller.

Likwidacja opłat na autostradach to jedna z pierwszych obietnic złożonych przez Prawo i Sprawiedliwość w tegorocznej kampanii wyborczej przed wyborami parlamentarnymi. – Jeśli chodzi o opłaty państwowe, to jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwym czasie zniesiemy opłaty za drogi ekspresowe i autostrady. Jeśli autostrady są prywatne lub w dzierżawie, to obiecujemy, że w ciągu roku to załatwimy. Będziemy jeździć za darmo – mówił prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas niedzielnej konwencji programowej. Szef formacji rządzącej nie uszczegółowił wówczas, w jaki sposób miałaby się odbyć likwidacja opłat przejazdowych na odcinkach koncesyjnych. – Nie będziemy doprowadzali do łamania prawa. Będziemy rozmawiali z tymi, którzy dzisiaj są właścicielami czy koncesjonariuszami tych odcinków. Tak, żeby dla Polaków te autostrady były bezpłatne – zastrzegał później premier Mateusz Morawiecki.
Warto zwrócić uwagę, że w przypadku przynajmniej części umów koncesyjnych znajdują się zapisy umożliwiające czasowe znoszenie opłat w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, przez które ruch w danym momencie jest wzmożony. Mechanizm ten jest stosowany na przykład w letnie weekendy, gdy wiele kierowców wraz z rodzinami jedzie nad morze, co dotyczy autostrady A1 na odcinku z Torunia do Gdańska. Został także zastosowany na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem, gdy w 2016 roku w stolicy Małopolski odbywały się Światowe Dni Młodzieży. Tego rodzaju decyzje były wprowadzane w życie nawet w przeciągu kilku dni od momentu ich podjęcia. Co warto zaznaczyć, dotychczas przedstawiciele zarządców autostrad nie komentowali zapowiedzi rządzących w środkach masowego przekazu. Być może ich wstrzemięźliwość wynika z oczekiwania na przedstawienie przez rząd szczegółowych propozycji zmian. A może stanowi też (nomen omen) element budowania własnej pozycji negocjacyjnej?
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Elżbieta Pałys 12 listopada 2020

Zobacz również:

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Drogi i autostrady

Czy e-Toll zafunkcjonuje na koncesyjnej A4?

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2021

ViaToll będzie działał dłużej? Okres przejściowy ma być wydłużony

Drogi i autostrady

eToll z nowym harmonogramem. Rejestracja od II połowy maja

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Drogi i autostrady

Są chętni do pracy przy systemie e-Toll

Elżbieta Pałys 12 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5