Partner serwisu
Drogi i autostrady

Adamczyk: W 2025 r. z drogi S3 płynnie wjedziemy do Czech

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep

Data publikacji:
21-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/MI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Adamczyk: W 2025 r. z drogi S3 płynnie wjedziemy do Czech
fot. GDDKiA
- Już w 2025 roku zostanie zapewniony płynny wjazd na terytorium Czech przez połączenie drogi ekspresowej S3 i czeskiej autostrady D11 – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych w Katowicach. Jak stwierdził, będzie to najkrótsze i efektywne połączenie Czech z polskimi portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu.

Połączenie drogowe między krajami, które po polskiej stronie prowadzi drogą ekspresową nr 3, a po stronie czeskiej autostrada D11 było jednym z tematów międzyrządowych rozmów,  w których uczestniczyli m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz czeski minister transportu Martin Kupka. Jak podano w komunikacie po wydarzeniu, ministrowie potwierdzili konieczność zharmonizowania terminów otwarcia obu szlaków, „by nie dopuścić do sytuacji, że infrastruktura wybudowana po jednej stronie granicy nie będzie miała kontynuacji po drugiej stronie”.

Na razie wiadomo, że inwestycja jest bardziej zaawansowana po stronie polskiej, gdzie trwa budowa dwóch przygranicznych odcinków (w budowie są także jeszcze dwa odcinki w zachodniopomorskim). Odcinek z tunelami: Bolków – Kamienna Góra ma być zakończony w połowie maja 2024 roku, natomiast odciek od Kamiennej Góry do Lubawki ma być gotowy w tym roku (obecne zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 95 proc.).

Najszybciej krótki fragment przy granicy

Niedawno we wrocławskiej GDDKiA odbyło się spotkanie poświęcone tej inwestycji. Jak informował w mediach społecznościowych Janusz Chodasewicz, burmistrz Kamiennej Góry, po otwarciu przygranicznego odcinka po polskiej stronie, do czasu ukończenia inwestycji po stronie czeskiej, nową S3 do granicy nie dojadą pojazdy ciężarowe. Te będą musiały kierować się na przejście w Jakuszycach.



Wyświetl większą mapę

Z kolei wiosną tego roku Radek Mátl szef czeskiej Dyrekcji Dróg i Autostrad cytownay przez serwis zdopravy informował, że budowa odcinka najbliżej granicy powinna się rozpocząć w tym roku. W ciągu dwóch sezonów budowlanych ma powstać 3-kilometrowy odcinek przygraniczny, natomiast budowa pozostałej części trasy od granicy do Trutnova, jak podawał serwis zdopravy, zakończy się w 2027 r. Również w 2027 lub 2028 ma się także zakończyć budowa D11 do Pragi.

Waga połączeń kolejowych i podwójnego przeznaczenia

Podczas polsko-czeskiego spotkania międzyrządowego rozmawiano także o transporcie kolejowym, w tym projekcie kolei dużych prędkości, która ma połączyć stolice państw Grupy Wyszehradzkiej. Jak podano w informacji po spotkaniu, przedstawiciele Polski i Czech potwierdzili uzasadnienie ekonomiczne tego projektu i zgodzili się na kontynuację prac przygotowawczych.

„Ministrowie omówili także współpracę w obszarze konwencjonalnego transportu kolejowego, w tym stan regionalnych połączeń kolejowych i nakreślili dalszą mapę drogową działań” – czytam w komunikacie.

Ministrowie transportu rozmawiali także o możliwości zwiększenia finansowania inwestycji w strategiczną infrastrukturę transportową podwójnego przeznaczenia (cywilnego i militarnego) w ramach unijnego funduszu CEF „Łącząc Europę”. Według ministra Andrzeja Adamczyk, śródokresowy przegląd perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 jest okazją, aby wzmocnić ten instrument finansowy, gdyż ramy finansowe Unii Europejskiej muszą szerzej uwzględniać środki na kluczowe inwestycje transportowe.

— Zauważam potrzebę wzmocnienia budżetu instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), dla zapewnienia niezbędnych i stabilnych źródeł finansowania strategicznych projektów transportowych służących mobilności wojskowej lub podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania. Takie inwestycje powinny mieć zagwarantowany odpowiedni poziom finansowania ze środków UE, bo są konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko Polski, regionu, ale i całej Unii Europejskiej — zaznaczył minister A. Adamczyk.

Minister infrastruktury odniósł się także do toczących się negocjacji na forum Unii Europejskiej w sprawie określenia norm emisji spalin Euro 7. – Realizacja celów klimatycznych w transporcie musi uwzględniać możliwości gospodarek poszczególnych państw. Nie zgadzamy się na to, aby prognozowany wzrost kosztów zakupu nowych pojazdów związany z propozycjami Komisji Europejskiej doprowadził do zmniejszenia mobilności obywateli, szczególnie tych mniej zamożnych, co w konsekwencji negatywnie wpłynie na rozwój gospodarczy oraz doprowadzi do pogłębienia procesu wykluczenia komunikacyjnego — powiedział Andrzej Adamczyk.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Intermodal i logistyka

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 10 stycznia 2023

Chiny planują wzrost liczby lotów oraz szybką odbudowę liczby pasażerów

Intermodal i logistyka

Rosja dostała zgodę na loty na północ Cypru

Intermodal i logistyka

Rosja dostała zgodę na loty na północ Cypru

Rafał Dybiński 30 września 2022

Bilet lotniczy na majówkę był tańszy o 100 euro niż w 2019 roku

Intermodal i logistyka

LOT. Można rezerwować loty z Warszawy do Kairu i Prisztiny

Intermodal i logistyka

Otwarcie unijnego nieba dla Ukrainy

Intermodal i logistyka

Otwarcie unijnego nieba dla Ukrainy

Mateusz Kieruzal 21 grudnia 2021

Zobacz również:

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Intermodal i logistyka

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 10 stycznia 2023

Chiny planują wzrost liczby lotów oraz szybką odbudowę liczby pasażerów

Intermodal i logistyka

Rosja dostała zgodę na loty na północ Cypru

Intermodal i logistyka

Rosja dostała zgodę na loty na północ Cypru

Rafał Dybiński 30 września 2022

Bilet lotniczy na majówkę był tańszy o 100 euro niż w 2019 roku

Intermodal i logistyka

LOT. Można rezerwować loty z Warszawy do Kairu i Prisztiny

Intermodal i logistyka

Otwarcie unijnego nieba dla Ukrainy

Intermodal i logistyka

Otwarcie unijnego nieba dla Ukrainy

Mateusz Kieruzal 21 grudnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5