Rynek Infrastruktury
W programie opisano stan obecny systemu transportowego Małopolski, określono priorytety polityki rozwoju województwa oraz wskazano działania i przedsięwzięcia strategiczne, które mają istotne znaczenie dla transportu w regionie. Przedstawia też plany finansowe określające wielkość funduszy niezbędnych do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć w perspektywie do roku 2020.
Wśród priorytetów programu strategicznego Transport i komunikacja znajduje się uczynienie Krakowa nowoczesnym węzłem międzynarodowej sieci transportowej, wykreowanie subregionalnych węzłów transportowych, zwiększenie dostępności transportowej obszarów o najniższej dostępności w regionie oraz wsparcie instrumentów zarządzania zintegrowanym systemami transportowymi.
Podstawowy układ drogowy w Małopolsce tworzy sieć dróg krajowych o łącznej długości 969,6 km oraz drogi wojewódzkie o długości 1372,6 km. Uzupełnia je 6,4 tys. km dróg powiatowych i drogi gminne. Pomimo dużych środków finansowych przeznaczanych na infrastrukturę drogową istnieje wiele odcinków dróg krajowych i wojewódzkich, które wymagają poprawy stanu technicznego.
Aby usprawnić system transportowy Małopolski należy zgodnie z programem zapewnić szybkie połączenia drogowe między głównymi ośrodkami społeczno-gospodarczymi regiony, czyli Krakowem, Tarnowem, Nowym Sączem i Nowym Targiem. Ponadto, należy poprawić przepustowość połączeń drogowych między Krakowskim Obszarem Metropolitalnym a całym województwem poprzez budowę i modernizację dróg dojazdowych.
Kolejnym działaniem powinna być poprawa jakości powiązań komunikacyjnych z sąsiednimi województwami, w tym aglomeracją śląską oraz aktywnymi gospodarczo obszarami województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego, wdrożenie ITS oraz modernizacja dróg wojewódzkich i budowa obwodnic.
Wśród inwestycji, które pozwoliłyby skoncentrować wokół Krakowa sieć głównych szlaków dróg, w tym tych o znaczeniu międzynarodowym, znajduje się budowa drogi S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Igołomska, budowa S7 od węzła Igołomska do węzła Christo Botewa, budowa S7 Lubień – Rabka, budowa północnej obwodnicy Krakowa, drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu oraz rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej i Igołomskiej w Krakowie. Realizacja powyższych zadań zamyka się w kwocie 11 mld 106 mln zł.