Dostęp do powiatów w rejonie Tatr ma się poprawić za sprawą m.in. inwestycji drogowych i kolejowych. Rada Ministrów 16 czerwca przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku.
Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.
Rząd – zgodnie z komunikatem – chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
Jak zauważono w komunikacie, obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.
Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Główne cele programu
Zapewnienie infrastruktury transportowej
• Budowa i modernizacja linii kolejowych.
• Budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwie kluczowych skrzyżowań – w szczególności w celu likwidacji tzw. wąskich gardeł.
• Budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych.
• Budowa parkingów P&R i węzłów przesiadkowych.
• Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów.
• Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
Poprawa funkcjonowania transportu zbiorowego
• Zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność.
• Rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
• Rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym.
• Rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.
Efektywny system zarządzania transportem
• Integracja rozkładów jazdy.
• Integracja systemów taryfowych (autobusy dalekobieżne, podmiejskie, kolej, autobusy miejskie, opłaty za P&R).
• Inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej.
Przykładowe inwestycje
Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej
• Realizacja: do 2023 r.
• Koszt: 356 mln zł.
• Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.
Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
• Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.
• Wartość zadań: 33 mln zł.
Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
• Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.
• Wartość zadań: 39 mln zł.
Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem
• Realizacja: do 2023 r.
• Koszt: 22 mln zł.
W ramach programu do 2030 roku mają być zrealizowane m.in.:
• Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.
• Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.
• Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.
• Budowa rond – Zakopane, Szaflary.
• Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK-47 Nowy Targ – Zakopane.
• Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.
• Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.
• Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.
• Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.
• Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
• Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.
• Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.
O kolejowych aspektach programu można przeczytać
TUTAJ