Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bezpłatna autostrada A4 Kraków – Katowice? To zły pomysł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bezpłatna autostrada A4 Kraków – Katowice? To zły pomysł
Fot. Kgbo, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
– Chcielibyśmy, by ten odcinek był bezpłatny dla kierowców – powiedział o autostradzie A4 Kraków – Katowice minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zdaniem ekspertów to bardzo zły pomysł, który tylko spotęgowałby problemy transportowe na południu kraju. 

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił w czwartek (9 grudnia) w Polsat News, że rząd nie chce wprowadzać dodatkowych opłaty na istniejących autostradach. – Przypomnę, że opłatami zajmuje się minister finansów. Często zwolnienie z opłat umożliwia przeniesienie dużej części ruchu na odcinek autostrady z dróg równoległych – powiedział Adamczyk, dodając, że koncesja na użytkowanie tej autostrady kończy się w 2027 roku.

Jak pisaliśmy kilka miesięcy temu, po tej dacie państwo miałoby przejąć zarządzanie autostradą. – Chcielibyśmy bardzo, aby ten odcinek między Katowicami a Krakowem był odcinkiem autostrady bezpłatnej – powiedział w czwartek minister, dodając, że planowana jest rozbudowa tej trasy o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę. – To by pozwoliło skumulować ruch, zebrać go z dróg równoległych (do A4), gdzie są olbrzymie problemy komunikacyjne – wskazał.

Eksperci: To złe rozwiązanie

– To złe rozwiązanie, choć oczywiście chwytliwe dla kierowców. Przekonuje i będę przekonywał ministra do zmiany stanowiska. Co więcej, uważam, że bezpłatne dzisiaj odcinki państwowych autostrad jak najszybciej powinny zostać objęte opłatami. Nawet tymi najniższymi w postaci 10 groszy za kilometr – komentuje Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i przewodniczący Railway Business Forum. 

– Milton Friedman, noblista z dziedziny ekonomii w połowie lat 70. opublikował książkę pod tytułem „There's No Such Thing as a Free Lunch”, wyjaśniając, że za każdą interwencję publiczną ktoś na końcu musi zapłacić. Zniesienie opłat na jakiejkolwiek drodze oznacza po prostu, że za jej utrzymanie nie będą płacić kierowcy, który tamtędy jeżdżą, ale my wszyscy. Na bezpłatną, a dokładniej utrzymywaną z powszechnych podatków infrastrukturę, zrzucą się kierowcy z innych części polski, którzy w ogóle z tej drogi nie korzystają oraz osoby bez samochodu, bez prawa jazdy, pasażerowie pociągów i rowerzyści. Tak naprawdę jedynymi beneficjentami tej zmiany będą obywatele innych państw, którzy nie płacą w Polsce podatków, a po zmianach nie będą musieli płacić za przejazd –dodaje Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Fikcja na drogach

– Mając ustawę o drogach płatnych, którymi są autostrady, albo dalej brniemy w fikcję i znosimy opłaty na kolejnych odcinkach, albo wprowadzamy odpłatność za wszystkie zgodnie z obowiązującym prawem. Tolerowanie fikcji prawnej jest u nas popularne czego przykładem 10 lat bezpłatnego odcinka na A2 Łódź – Warszawa – zauważa z kolei Piotr Malepszak, pełnomocnik prezydenta Gdańska.

– Drogi wysokiej przepustowości jakimi są Autostrady i Drogi Ekspresowe powinny być w całości płatne dla ruchu osobowego i ciężarowego, aby przynajmniej pokrywać rosnące koszty ich bieżącego utrzymania, co oznaczałoby koszt dla samochodów osobowych na poziomie kilku groszy za przejechany kilometr. Należy także ujednolicić ich nazewnictwo i wszystkie nazwać autostradami wraz z nowym limitem prędkości stosowanym w wielu krajach europejskich czyli 120  lub 130 kmh – dodaje.

Co z koleją?

Eksperci zwracają uwagę, że zniesienie opłat na autostradach może spowodować odpływ pasażerów z kolei na drogi, a w efekcie większe korki, zanieczyszczenia i częstsze wypadki. – Przez lata męczyliśmy się z modernizacją linii kolejowej Kraków – Katowice. Wydaliśmy na to przeszło 2 mld zł. Nie możemy zatem odpuścić tego wysiłku i fundować bezpłatne przejazdów równoległą alternatywą w postaci autostrady – przekonuje Adrian Furgalski.

Prezes ZDG TOR jest zdania, że trzeba mocniej walczyć cenowo o powrót pasażerów do pociągów. – Możliwe jest także jeszcze mocniejsze skrócenie czasu przejazdu, poniżej 40 minut – zapewnia. A warto jeszcze dodać, że państwo ma w planach alternatywną do rozbudowy autostrady inwestycję – budowę linii Kolei Dużych Prędkości Kraków – Katowice z planowanym jeszcze niższym czasem przejazdu – rzędu zaledwie 30 minut w ramach tzw. Szprychy CPK.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Adamczyk zapowiada bezpłatną A4. "To nie obietnica wyborcza"

Drogi i autostrady

Jest przetarg na remont wiaduktów węzła A4 Kraków Wieliczka

Drogi i autostrady

Śląskie: Startuje remont na węźle Murckowska

Drogi i autostrady

Śląskie: Startuje remont na węźle Murckowska

Edyta Wsół 16 października 2015

Lotos otwiera kolejne stacje na MOP-ach

Drogi i autostrady

Lotos otwiera kolejne stacje na MOP-ach

Edyta Wsół 19 września 2015

Zobacz również:

Adamczyk zapowiada bezpłatną A4. "To nie obietnica wyborcza"

Drogi i autostrady

Jest przetarg na remont wiaduktów węzła A4 Kraków Wieliczka

Drogi i autostrady

Śląskie: Startuje remont na węźle Murckowska

Drogi i autostrady

Śląskie: Startuje remont na węźle Murckowska

Edyta Wsół 16 października 2015

Lotos otwiera kolejne stacje na MOP-ach

Drogi i autostrady

Lotos otwiera kolejne stacje na MOP-ach

Edyta Wsół 19 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5