Partner serwisu
Drogi i autostrady

Brakuje MOP-ów przy drogach szybkiego ruchu. Powodem AFIR?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Brakuje MOP-ów przy drogach szybkiego ruchu. Powodem AFIR?
Fot. Ralf Lotys (Sicherlich), Creative Commons Attribution 4.0 International
Od stycznia 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uruchomiła postępowania przetargowe na dzierżawę 56 tzw. MOP-ów, czyli Miejsc Obsługi Podróżnych. Niestety rozstrzygnięto jedynie 14 przetargów w tym zakresie, przez co na wielu odcinkach dróg szybkiego ruchu w Polsce brakuje stacji paliw, nie mówiąc już nawet o usługach gastronomicznych. Dlaczego tak się dzieje?

Jak informuje “Rzeczpospolita”, istotnym utrudnieniem dla potencjalnych dzierżawców MOP-ów przy drogach szybkiego ruchu jest unijne rozporządzenie określane mianem AFIR, czyli Alternative Fuels Infrastructure Regulation, którego wprowadzenie było podyktowane chęcią przyspieszenia rozwoju infrastruktury zasilania pojazdów w paliwa alternatywne, na przykład energię elektryczną. AFIR narzuca wymóg, w myśl którego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci transportowych do 2025 roku powinny powstać stacje ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in o łącznej mocy nie mniej 400 kW co 60 kilometrów, w tym nie mniej niż jeden punkt o mocy 150 kW.

Ruch samochodów elektrycznych pozostaje w Polsce bardzo niewielki. Choć w 2022 roku nastąpił wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów tego typu o aż 130%, nasz kraj nadal pozostaje na końcu rankingu państw w Unii Europejskiej w zakresie udziału samochodów elektrycznych w indywidualnej mobilności, który wynosi tylko 0,12%. Tym samym opłacalność projektów inwestycyjnych związanych z budową nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych jest co najmniej wątpliwa. Pomijając dylematy natury czysto biznesowej, problemów w tym zakresie nastręczają dodatkowo także kwestie formalne oraz ograniczona wydolność sieci dystrybucyjnych, które trzeba zresztą połączyć z MOP-ami. – Poprowadzenie przewodów na odcinku kilkunastu kilometrów to inwestycja pochłaniająca miliony złotych, która nie ma szans się zwrócić w okresie dziesięciu lat dzierżawy gruntu – powiedział Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, w wypowiedzi dla “Rzeczpospolitej”.

A zatem najprawdopodobniej to właśnie niekorzystne w kontekście aktualnego stanu rozwoju elektromobilności w Polsce regulacje europejskie powodują niskie zainteresowanie dzierżawców przetargami dotyczącymi zagospodarowania MOP-ów. Dość powiedzieć, że wśród 56 postępowań ogłoszonych od stycznia ubiegłego roku w przypadku aż 42 z nich nie wpłynęła żadna oferta, przez co MOP-y w wielu przypadkach oferują podróżnym jedynie toalety, a czasem pozostają nawet zamknięte. Dzieje się tak w sytuacji, gdy rentowność stacji paliw przy drogach szybkiego roku jest wysoka.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważa zatem podjęcie działań ukierunkowanych na zmianę tego stanu rzeczy. Jednym z nich może być wydłużenie okresu dzierżawy MOP-ów z dekady do 20 lat. Już dziś wprowadzono natomiast zwolnienie z opłat z przychodu ze sprzedaży paliw alternatywnych dla dzierżawców na okres 5 lat. Trudno określić, na ile wprowadzone i rozważane zmiany wpłyną na zwiększenie zainteresowania potencjalnych dzierżawców. Wprawdzie wśród przetargów zakończonych bez rozstrzygnięcia największą część stanowią lokalizacje na nisko zaludnionym i relatywnie niezamożnym Podlasiu, jednak wiele unieważnionych postępowań dotyczy obiektów na wysoce obciążonych korytarzach transportowych, takich jak drogi ekspresowe S5 i S7, czy autostrada A1.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Biznes i przemysł

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Rafał Dybiński 27 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Drogi i autostrady

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Grzegorz Rekiel 10 sierpnia 2023

Działa kolejny MOP na S5 w kierunku Poznania

Drogi i autostrady

Czy będą chętni zbudować stacje paliw przy A4?

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Biznes i przemysł

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Rafał Dybiński 27 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Drogi i autostrady

Lubelskie: Są kolejne przetargi na dzierżawę MOP-ów

Grzegorz Rekiel 10 sierpnia 2023

Działa kolejny MOP na S5 w kierunku Poznania

Drogi i autostrady

Czy będą chętni zbudować stacje paliw przy A4?

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5