Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko i linie Kolei Dużych Prędkości, ale również sieć dróg. Aby porozmawiać o tym komponencie inwestycji CPK 21 października w Warszawie spotkali się specjaliści wielu branż, w tym m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK, GDDKiA, lokalnych samorządów, stowarzyszeń i firm budowalnych. W wydarzeniu wzięli udział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek oraz prezes CPK dr Filip Czernicki.
– Budujemy nowe lotnisko i linie kolejowe, ale krwioobiegiem tej i każdej nowej inwestycji jest układ drogowy. CPK jest projektem greenfieldowym i trzeba go zaprojektować tak, aby był jak najbardziej optymalny. Działa już branżowe Forum Kolejowe, spotykamy się również w ramach Forum Lotniczego. Teraz przyszedł czas na pierwsze Forum Drogowe – powiedział witając zgromadzonych organizator forum pt. „Nowe drogi wokół CPK” pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Zaznaczył, że forum ma być miejscem wymiany poglądów i ścierania się różnych wizji. Zachęcił do przedstawiania różnych perspektyw i szukania najlepszych rozwiązań. Wiceminister ocenił, że jeśli inwestycja CPK zostanie dobrze przygotowana także od strony budowy sieci dróg, to „ostateczny sukces będzie zależał już tylko od nas”.
– Do każdego zadania podchodzę w myśl filozofii „Myśl długo, dobrze się przygotuj, ale potem działaj szybko”. Wierzę, że jest to pierwsze z cyklu spotkań. Chciałbym, abyśmy spotykali się regularnie. Być może rozwinie się to na prace w grupach i na pewno da wspaniałe efekty – dodał Maciej Lasek.
Prezes CPK dr Filip Czernicki w swoim przemówieniu podkreślił znaczenie planowania rozwoju w sposób, który nie jest oparty na pomysłowości inwestorów, ale na danych i analizach.
– Rozwój układu drogowego wokół CPK podzielony został na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje korytarze transportowe przygotowywane na potrzeby logistyki budowy CPK. Będą one skoordynowane z dwiema bocznicami: Teresin i Korytów. Drugi etap dotyczy układu drogowego łączącego CPK z siecią dróg publicznych na dzień otwarcia lotniska. Trzeci wynika z rozwoju układu drogowego zgodnie ze Strategią Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK do 2044 roku – mówił Filip Czernicki.
Jak zaznaczył prezes CPK, budowane linie kolejowe będą przekazywane do PLK, a nowy port lotniczy ma być zarządzany przez odrębną spółkę, w której partnerem CPK i inwestorem będzie PPL. – Mam nadzieję, że drogi również znajdą się we właściwych rękach, w tym przypadkach u zarządców dróg – podsumował.
Dyrektor Biura Rozwoju Regionu w CPK Piotr Kosmowski i kierownik zespołu urbanistycznego CPK Józef Juraszkiewicz przedstawili Model Struktury Funkcjonalno-Przestrzennej, który obejmuje obszar 18 gmin z 5 powiatów województwa mazowieckiego. Przedstawili hierarchię strategii dotyczących rozwoju kraju i zapewnili, że spółka CPK będzie wspierać jednostki samorządu terytorialnego w realizacji planów zagospodarowania przestrzennego.
Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata bazując na ponad 25 latach doświadczenia w tworzeniu prognoz ruchu opowiedział o schemacie zarządzania ruchem i opracowywaniu modeli transportowych.
– Spółka CPK ma świetne narzędzie będące jednym z najbardziej zaawansowanych narzędzi transportowych w Europie. Wiele osób, które pracowały przy tworzeniu Pasażerskiego Modelu Transportowego to moi studenci. To bardzo skomplikowany model, który jest już powszechnie wykorzystywany i znajduje odpowiedź na pytania: „Co da nam ta droga?”, „Jak ten węzeł powinien wyglądać?”, „Jaka powinna być długość pasów włączenia się?” i tak dalej – powiedział prof. Szarata.
Dyrektor Pionu Relacji i Nieruchomości CPK Rafał Garpiel mówił o drogowym masterplanie.
Zaznaczył, że kompleksowa strategia jest niezbędna, aby zapewnić dojazd do CPK z każdego kierunku w sposób bezpieczny i szybki.
Jak mówił, odpowiednie planowanie umożliwi rozwój stref gospodarczych i inwestycyjnych, a także zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wskazał na potrzebę budowy dróg z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju i środowiska naturalnego oraz przy ograniczeniu negatywnego wpływu ruchu tranzytowego na obszary zamieszkane.
Wydarzenie zakończyła seria pytań od publiczności i debata pt. „Jak zintegrować potrzeby lokalne z infrastrukturą CPK” w której udział wzięli: Anna Łopaciuk (dyrektor w Banku Gospodarstwa Krajowego), prof. Andrzej Szarata (rektor Politechniki Krakowskiej), ppłk Grzegorz Jamroży (szef Wydziału Transportu i Ruchu Wojsk Zarządu Logistyki – P4 w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego), Tomasz Stańczak (dyrektor w GDDKiA), Marta Strawa (dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Grodzisku Mazowieckim) i Wojciech Rydel (menager w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.