Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czego nauczyła nas perspektywa UE 2007-2013?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czego nauczyła nas perspektywa UE 2007-2013?
fot. EW
– Polski rynek budowlany jet duży, jednak dla wielu firm okazał się on drogą do katastrofy. Po perspektywie finansowej 2007-2013 niejedno przedsiębiorstwo może się zastanawiać nad zmianą kraju do prowadzenia dalszej działalności – powiedział Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Nienaprawione błędy lat 2007-2013

Miniona perspektywa unijna pozostawiła po sobie wiele negatywnych zjawisk i sprowokowała liczne wątpliwości wśród firm działających na polskim rynku budowlanym. Prezes PZPB wymienił wśród nich między innymi wadliwe praktyki rynku wykonawczego, dotyczące niesprawiedliwego podziału ryzyk, niskich wycen w ofertach, mało znaczącej 1-procentowej waloryzacji.

Co więcej, okazuje się, że wykonawcy są traktowani przez administrację jak przysłowiowe piąte koło u wozu, brak jest zaufania wykonawców do instytucji publicznych, co utrudnia realizację procesów inwestycyjnych. Te problemy mogą się z łatwością przełożyć na relacje w perspektywie na lata 2014-2020.

Efektywne zamówienia publiczne

Robert Siwik, przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej z kancelarii Jara&Partners, wspomniał o efektywności zamówień publicznych, która powinna być warunkowana poprzez przejrzyste Prawo zamówień publicznych, profesjonalizm instytucji zamawiających oraz organów nadzoru i kontroli pod postacią UZP i KIO.

Siwik przyznał, że przetargi wciąż są rozstrzygane na podstawie kryterium najniższej ceny, zamawiający niechętnie stosował do tej pory dwuetapowe postępowania przetargowe, a prekwalifikacja nie dawała pożądanych efektów – do drugiego etapu postępowań zwykle zaprasza się maksymalną liczbę oferentów.

– Potrzebne są zmiany systemowe, które usprawnią relacje między zamawiającym i wykonawcą, także w zakresie przejrzystości prawa – podsumował Robert Siwik. – Nie istnieją formalne bariery wejścia na rynek zamówień publicznych, jednak kwestie proceduralne powodują zmniejszenie atrakcyjności ekonomicznej udziału w przedsięwzięciu przetargowym. Potrzeba też oceny efektywności inwestycji na etapie jej przygotowania oraz realizacji – zakończył ekspert.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Fotorelacja z  Kongresu Infrastruktury Polskiej

Drogi i autostrady

Fotorelacja z Kongresu Infrastruktury Polskiej

Emilia Derewienko 27 listopada 2014

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Drogi i autostrady

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Paweł Rydzyński 06 listopada 2014

Jak uniknąć błędów z mijającej perspektywy budżetowej UE?

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Fotorelacja z  Kongresu Infrastruktury Polskiej

Drogi i autostrady

Fotorelacja z Kongresu Infrastruktury Polskiej

Emilia Derewienko 27 listopada 2014

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Drogi i autostrady

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Paweł Rydzyński 06 listopada 2014

Jak uniknąć błędów z mijającej perspektywy budżetowej UE?

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5