Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) otworzyła dwa ważne odcinki autostrady D35. Chodzi o blisko sześciokilometrową obwodnicę miejscowości Vysoké Mýto w kraju pardubickim oraz 10,5-kilometrowy odcinek Hořice – Sadová w kraju hradeckim, wraz z częścią odcinka łącznikowego Sadová – Plotiště.
Autostradowa obwodnica zaczyna się od węzła Vysoké Mýto-západ. Do czasu ukończenia odcinka łącznikowego z Ostrova do Vysoké Mýto, które odbędzie się w przyszłym roku, dojazd do autostrady będzie możliwy z drogi I/35 przez sześcioramienne rondo. Na końcu budowy znajduje się węzeł Džbánov, który łączy południe miasta z drogą. Odcinek obejmuje sześć mostów autostradowych, cztery wiadukty i cztery ekrany akustyczne o łącznej długości 3,3 kilometra.
– Obwodnica Vysoké Mýto to jeden z kluczowych obiektów na trasie budowanej autostrady. Codziennie przez miasto, w którym mieszka około 13 000 osób, przejeżdżało ponad 18 000 samochodów, z czego prawie jedną trzecią stanowiły ciężarówki. Cieszę się, że w ostatnich latach prace przygotowawcze na wszystkich pozostałych odcinkach drogi D35 znacznie przyspieszyły – powiedział dyrektor generalny Radek Mátl.
Cały otwarty odcinek mierzy blisko 6 kilometrów i kosztował ok. 2,355 mld czeskich koron, czyli ok. 406 mln zł. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku.
Drugi odcinek Hořice – Sadová natomiast zastąpi drogę I/35 między Hořicami a miejscowością Sadová. Budowa obejmuje również węzeł w pobliżu Hořic z odgałęzieniem o długości 1,1 km. Bezpośrednio na autostradzie znajduje się 12 mostów, z których najdłuższy, mierzący 340 metrów, to wiadukt w pobliżu Hořic, składający się z dwóch oddzielnych mostów w każdym kierunku. Do jego budowy zużyto ponad 14 000 m3 betonu i ponad 5000 ton stali.
Nowy odcinek autostrady ma również ekrany akustyczne o łącznej długości prawie pięciu kilometrów. Najbardziej zaskakujący jest szklany ekran w pobliżu miejscowości Sadová, który zawiera motywy upamiętniającebitwę pod Hradcem Králové w 1866 roku i dwie walczące armie.
– Odcinek Hořice – Sadová to kolejny przykład przyspieszenia prac budowlanych w ostatnich latach. Pierwotny termin oddania do użytku to wiosna 2026 roku. Dziś droga została oddana do użytku, w tym część odcinka łączącego Sadová – Plotiště, gdzie ukończyliśmy węzeł Sadová i około kilometra trasy autostradowej, aby umożliwić połączenie autostrady Hořice – Sadová z obecną drogą I/35 – dodał Radek Mátl.
Łączna długość tego odcinka to 10,4 km, a jego koszto to natomiast 2,743 mld czeskich koron (ok. 473 mln zł). W tym wypadku prace również rozpoczęły się w listopadzie 2023 roku.
Poza oddanymi dwoma odcinkami D35, ŘSD kontynuje przygotowania i budowę kolejnych odcinków tej autostrady.. Odcinek między Ostrovem a tunelem Homole ma zostać otwarty latem przyszłego roku, a cały odcinek Ostrov – Vysoké Mýto pod koniec 2026 roku. ŘSD prowadzi również intensywne negocjacje z wykonawcą budowy w sprawie możliwości wcześniejszego oddania do użytku odcinka Džbánov – Litomyšl – w 2026 roku. Pierwotnie miał on być gotowy w 2027 roku. Obwodnica Litomyšla – również w ciągu D35 - powinna zostać ukończona w 2027 roku.