Rynek Infrastruktury
Nowy odcinek drogi jest częścią drogowej inwestycji pod nazwą „Budowa Północnego Korytarza w Częstochowie. Etap II. Od ulicy św. Alberta do ulicy Makuszyńskiego”. Zmotoryzowani już od piątku wykorzystują to połączenie, którym poprowadzono objazd m.in. dla jadących od strony Opola w kierunku Warszawy, w związku z budową węzła na kluczowym skrzyżowaniu DK-1 i DK-46.
Drugi etap budowy Północnego Korytarza w Częstochowie jest kontynuacją wcześniejszych prac związanych z budową węzła łączącego ul. Makuszyńskiego z DK-1, który został oddany do użytku w ubiegłym roku. I etapem budowy Korytarza była wcześniej ul. Pileckiego, będąca przedłużeniem ul. Fieldorfa-Nila w kierunku północnym, od skrzyżowania z ulicami Michałowskiego i Sosabowskiego (użytkowana od 2009 roku). W niedalekiej przyszłości „Korytarz Północny” ma zostać przedłużony w kierunku zachodnim, łącząc kolejne dzielnice z kluczową DK-1 (w tym roku wybór koncepcji i zlecenie projektu).
W ramach właśnie zakończonych prac, dzięki którym Korytarz pełni już funkcję trasy łącznikowej, powstała nowa droga długości 1580 m, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Każda jezdnia ma 7 m szerokości, pas rozdzielający jest szeroki na 6 m. Do tego chodniki: po stronie północnej o szerokości 2 metrów, po stronie południowej o szerokości 4 m - połączony ze ścieżką rowerową. W ramach inwestycji powstała też m.in. kładka dla pieszych nad trasą na wysokości ul. Jankowskiego - długości 40 i szerokości 3,7 m oraz przejście podziemne długości 35 m (w tym część tunelowa długości blisko 25 m).
Koszt inwestycji wyniósł ponad 18 mln zł, przy czym 85 procent kosztów, czyli 15,3 mln zł to środki unijne. Na Korytarz udało się miastu uzyskać dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Reszta pochodziła z wkładu własnego Częstochowy.
Za możliwość skorzystania ze środków RPO dziękował władzom marszałkowskim – w czasie spotkania z okazji otwarcia Korytarza – prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Docenił też szybkie tempo prac, których wykonawcą był częstochowski Drog-Bud. – To bardzo ważne, że nowa droga już służy kierowcom, zwłaszcza w kontekście prowadzonych obecnie szeroko inwestycji drogowych, które niestety muszą stwarzać utrudnienia, jak np. rozpoczęta niedawno budowa węzła DK-1 – DK-46 – mówił prezydent. – Chcę raz jeszcze przeprosić wszystkich kierowców za utrudnienia, obecne w różnych punktach miasta. Mam nadzieję, że efekty końcowe tych prac wynagrodzą aktualne trudności w poruszaniu się po mieście – dodał.
– Gdyby nie długa zima, pewnie udałoby się zakończyć prace jeszcze wcześniej – twierdził prezes Drog-Budu Zdzisław Nowak. Zwrócił też uwagę, że zakończyła się część drogowa inwestycji, natomiast mogą jeszcze trwać roboty wykończeniowe związane z ciągami pieszo-rowerowymi i zielenią.
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Mariusz Sikora uspokajał wszystkich tych, którzy obawiają się przejazdu tirów przez dzielnicę Północ, zapewniając, że dopuszczenie ruchu ciężkich pojazdów powyżej 16 ton (tylko z kierunku Opola) ma charakter czasowy, związany z budową bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu DK-1 z aleją Jana Pawła II.
Korytarz Północny poprawia połączenie drogi krajowej nr 1 z układem komunikacyjnym Częstochowy. Wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu, ułatwi też dojazd do terenów inwestycyjnych w mieście i okolicy. Korytarz jest alternatywą dla kierujących, którzy chcą dostać się do północnej części miasta bezpośrednio z DK-1, omijając centrum.