Rynek Infrastruktury
– Od kilku miesięcy zwracam uwagę w swoich interpelacjach i zapytaniach na konieczność skoordynowania prowadzonych inwestycji drogowych w taki sposób, aby utrudnienia były jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców. Postulowałem między innymi, aby rozpoczęcie przebudowy wiaduktów nad torami PKP w ciągu DK-1 maksymalnie opóźnić. Na szczęście remont innego wiadukt (w Al. Niepodległości), którędy wiedzie alternatywna droga z południowych dzielnic do centrum miasta jest już na ukończeniu – mówi radny.
– Problemem pozostaje natomiast przebudowa skrzyżowania ul. Bór z Al. Niepodległości, do której przeprowadzenia zobowiązał się inwestor, który wybudował w pobliżu supermarket. Przebudowa zgodnie ze zobowiązaniami inwestora powinna zakończyć się 30.11.2012 roku, a więc prace powinny rozpocząć się już niedługo. Może to być kolejnym źródłem poważnych utrudnień alarmuje Krzysztof Świerczyński.
Radny uważa, że sposobem na ulżenie kierowcom w czasie drogowych utrudnień jest wprowadzenie godzinowego ograniczenia poruszania się tirów na teranie miasta. – Wtedy w punktach zapalnych korki byłyby znacząco mniejsze. Ograniczenie na przykład od godziny 6 do 10 i od 13 do 18 pomogłoby częstochowianom trochę sprawniej dotrzeć i wrócić z pracy, czy szkoły – wyjaśnia radny.
Takie ograniczenia już wprowadzono we Wrocławiu, Warszawie oraz Gliwicach. Z drogi krajowej nr 1 korzysta głównie ruch tranzytowy, z kolei za naprawy, oświetlenie i utrzymanie zimowe trasy płaci miast. – Postępując egoistycznie moglibyśmy radykalnie ograniczyć możliwość poruszania się najcięższych pojazdów po naszym mieście, jednak objechanie Częstochowy dla podróżujących „jedynką” jest praktycznie niewykonalne. Postępując odpowiedzialnie powinniśmy wprowadzić nieco mniej restrykcyjne ograniczenia, które jednak pozwolą uniknąć totalnego paraliżu w godzinach szczytu – wyjaśnia radny z Częstochowy.
– Dwukrotnie prosiłem o rozważenie takiej możliwości. Myślę, że w sytuacji jaką mamy obecnie to już nie tylko możliwość, ale nawet konieczność! Dlatego też, swój pomysł po raz kolejny skierowałem do Pana Prezydenta (interpelacja z 6.08.2012 r.). Wierzę, że biorąc odpowiedzialność za sytuację na naszych drogach Pan Prezydent skorzysta bez oporów z mojej propozycji – mówi Świerczyński.
– Moim zdaniem, ograniczenie ruchu tirów powinno obowiązywać przynajmniej do zakończenia utrudnień na DK-1, a tak naprawdę – dla dobra mieszkańców – powinno być utrzymane do czasu wybudowania bezpłatnej obwodnicy Częstochowy – oznajmia radny.