Rynek Infrastruktury
Lista inwestycji, które znalazły się w rankingu województwa została podana 10 kwietnia przez urząd marszałkowski. Miasta, których inwestycje nie trafiły do zestawienia nie będą brać udziału w podziale 1,9 mld zł z drogowej puli RPO na lata 2014-2020.
Częstochowa wraz z okolicznymi samorządami zamierzała pozyskać środki na powiązanie węzłów na planowanej autostradzie A1 z terenami inwestycyjnymi. W mieście miałby to być remont ulicy św. Rocha, przedłużenie alei Bohaterów Monte Cassino oraz połączenie ulicy Legionów z drogą na Olsztyn.
Mariusz Sikora, szef Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, jest zaskoczony odrzuceniem wniosku Częstochowy i zapewnia „Gazetę Wyborczą”, że urząd marszałkowski przychylnie odnosił się wcześniej do wniosku miasta.
W obliczu ogromnej liczby wniosków i małej puli pieniędzy, urząd marszałkowski powołał zespół ds. transport, który miał podjąć merytoryczne decyzje. Analizowano również spóźnione wnioski, a taki był ten złożony przez Częstochowę.
Na początku tego roku urząd marszałkowski zaprezentował wstępna listę kluczowych inwestycji. Zabrakło na miej Częstochowy, ponieważ nie złożyła ona swojego projektu. Dopiero później miasto przygotowało wniosek z powiązaniem A1 z terenami inwestycyjnymi.
Regionalny Program Operacyjny nie będzie jedynym źródłem unijnych funduszy. W ramach kontraktów terytorialnych w latach 2014-2020 rząd sfinansuje budowę strategicznych ciągów komunikacyjnych na wniosek urzędów marszałkowskich.
Śląsk przeprowadził konsultacje z miastami i powiatami i zamierza zaproponować Ministerstwu Transportu między innymi dokończenie budowy autostrady A1 wraz z obwodnicą Częstochowy, remont drogi krajowej nr 1 w tym mieście, przebudowę DK-46 z obwodnicą Kochanowic oraz ulicy Głównej i Przejazdowej w Częstochowie.