Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czy program Mosty plus okaże się subwencją przyznawaną od 1999 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-06-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czy program Mosty plus okaże się subwencją przyznawaną od 1999 roku?
fot. WZDW
W maju br. premier Mateusz Morawiecki ogłosił nowy program „Mosty dla regionów”. W jego ramach w ciągu 7-8 lat na inwestycje dot. obiektów inżynierskich na drogach samorządowych ma zostać przeznaczone ok. 2,3 mld zł. Obecnie rząd nie podaje informacji skąd pozyskane zostaną środki na realizacje programu. Ta inicjatywa może okazać się więc jedynie zmianą nazwy dofinansowania przyznawanego od lat ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury – od 1999 roku ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej dofinansowywanych jest każdego roku ok. 150 zadań na drogach samorządowych. Od 2008 roku priorytet mają inwestycje dotyczące obiektów inżynierskich.

Na przestrzeni tych lat w ramach tego programu na inwestycje przeznaczono ponad 6 mld zł. Od 2011 roku na ten cel wydawana jest taka sama kwota i jest to 335,9 mln zł. W tej sytuacji, jeśli środki w ramach rezerwy subwencji ogólnej miałyby być przekazywane w dalszym ciągu tak samo, to do 2025 roku byłoby to 2,351 mld zł.

„Mosty dla regionów” do 2025 roku

Według informacji resortu infrastruktury, na program „Mosty dla regionów” do 2023-2025 roku przeznaczona ma zostać kwota w wysokości ok. 2,3 mld zł. Obecnie wiadomo, że na realizację prac przygotowawczych rząd przeznaczy 60 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa, co do dalszych środków aktualnie brak informacji. Oznacza to, że jeśli na ten cel pozyskane zostaną pieniądze właśnie z budżetu państwa z rezerwy subwencji ogólnej, a dotychczasowe wsparcie dla dróg samorządowych zostanie zlikwidowane to w rzeczywistości prawie nic się nie zmieni.

Jedyną zmianą byłoby to, że dotychczas wymagany był udział środków własnych zarządcy drogi w wysokości 50% kosztów realizowanego zadania. Teraz, jak informował premier Mateusz Morawiecki – przedsięwzięcia miałyby być dofinansowywane w wysokości 80% ich wartości.

Przyszłość subwencji niepewna

Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynika, że to, że w przyszłym roku znowu ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej zostaną w podobny sposób przekazane środki na drogi samorządowe nie jest wcale pewne.

– Na jesieni rozpoczną się prace nad ustaleniem kolejnych kryteriów służących do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z powyższej rezerwy w 2019 roku. Funkcjonowania rezerwy subwencji ogólnej w przyszłości jest uzależnione od tego, czy środki na ten cel będą zagwarantowane w kolejnych ustawach budżetowych – informuje resort.

Obcinanie środków na drogi lokalne

W ubiegłym roku głośno zrobiło się o potrzebach dróg lokalnych przy pomyśle podniesienia kosztów paliwa o 10 groszy na 1 litrze. Te pieniędzy miały zostać przeznaczona na fundusz wspierający drogi samorządowe. Ostatecznie, po dużym sprzeciwie społeczeństwa i opozycji nowa opłata paliwowa nie stała się rzeczywistością.

Mimo rządowych głosów dot. potrzeb dróg lokalnych, pieniądze na tę infrastrukturę nie rosną, a topnieją. Jest tak m.in. w przypadku tzw. schetynówek, czyli Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016- 2019. Na ten temat możecie przeczytać TU.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5