Partner serwisu
Drogi i autostrady

Dlaczego rozlewają się miasta – negatywne skutki suburbanizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Dlaczego rozlewają się miasta – negatywne skutki suburbanizacji
fot. Jacek Pudło
Suburbanizacja polega na wyludnianiu się centrum miasta i rozwoju stref peryferyjnych i podmiejskich. Największy wpływ suburbanizacji zauważamy w gminach sąsiadujących z dużymi miastami, ale proces ten dotyczy także obszarów w granicach większych miast.

O suburbanizacji możemy mówić w przypadku powstawania nowych zespołów zabudowy na obszarach dotychczas niezabudowanych, rolniczych, w rejonach oddalonych od terenów dotychczas niezurbanizowanych. Wynikiem procesu jest powstawanie enklaw zabudowy i tworzenie się osiedli - sypialni, których mieszkańcy dojeżdżają do pracy w centrum miasta. W Polsce nasilenie tych procesów ma miejsce szczególnie w ostatnich dwudziestu latach.

 

Przyczyny suburbanizacji

 

Do końca lat 90. zabudowa w miastach była kontrolowana poprzez plany zagospodarowania przestrzennego. Sytuacja ta uległa zmianie po wejściu w życie nowej ustawy o planowaniu przestrzennym. Obecnie miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obejmują jedynie część powierzchni miast. Na obszarach nie objętych planem inwestorzy mogą realizować inwestycje na nabytych działkach bez zwracania uwagi na układ urbanistyczny obszaru.

 

Niedobór terenu pod inwestycje w centrach

 

Kolejną przyczyna suburbanizacji w miastach jest niedostatek łatwo dostępnych terenów inwestycyjnych. W centrach miast i obszarach zwartej zabudowy jest wiele działek przeznaczonych pod zabudowę o niewyjaśnionym stanie prawnym, których właściciele traktują je jako inwestycję kapitałową. Wykorzystanie tych gruntów wiązałoby się z poniesieniem dużych kosztów na infrastrukturę, z koniecznością rozbiórek, itp.

 

Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5