Rynek Infrastruktury
W maju ożyły liczne budowy dróg ekspresowych i autostrad. Polimex-Mostostal pracuje na A1 w województwie łódzkim, Salini na A1 w kujawsko-pomorskim. Wkrótce Skanska ruszy z budową brakującego odcinka S11 w ciągu Zachodniej Obwodnicy Poznania, a Budimex i Heilit Woerner wejdzie na A4 na Podkarpaciu.
Od 2008 do 2012 roku GDDKiA przeznaczyła na budowę dróg w Polsce 78,8 mld zł, a w tym roku chce wydać kolejne 18,6 mld zł. W przyszłej perspektywie unijnej Polska ma dostać na drogi krajowe ponad 40 mld zł. Po dodaniu do tej kwoty środków z Krajowego Funduszu Drogowego, do wydania będzie ponad 75 mld zł.
Do 2020 roku Ministerstwo Transportu zamierza domknąć podstawową sieć autostrad i dróg ekspresowych. Aby osiągnąć ten cel Sławomir Nowak zamierza zrezygnować z budowy kilkudziesięciu obwodnic na drogach krajowych. Ostateczne decyzje dotyczące tego, które konkretne inwestycje zostaną wykreślone z planów resortu, zapadną do końca roku.
Jeżeli chodzi o drogi, które na pewno powstaną, należy do nich droga S7 na odcinkach z Olsztynka do Miłomłyna oraz z Nidzicy do Napierek na północy kraju. Z kolei idąc na południe, powstaną odcinki z Radomia do Skarżyska-Kamiennej oraz z Chęcin do granicy województwa świętokrzyskiego, a także odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa.
Kolejnym priorytetem resortu jest droga S8. Do 2020 roku mają powstać jej odcinki z Warszawy do Piotrkowa Trybunalskiego oraz z Warszawy do Białegostoku i fragmenty między Ostrowią Mazowiecką i Białymstokiem. W budżecie znajdą się również środki na S3 z Sulechowa do granicy z Czechami.
Do 2020 roku mają powstać odcinki drogi ekspresowej S5 pomiędzy Wrocławiem, Poznaniem i Bydgoszczą. Minister Nowak ogłaszał na początku maja na Twitterze, że S5 będzie dociągnięta do Grudziądza.
Trzy lata wcześniej, bo w 2017 roku ma być gotowa droga ekspresowa S17 łącząca Piaski, Lublin i Warszawę. Ostatnią trasa będzie S19 na krótkich odcinkach w rejonie Rzeszowa. Co prawda Donald Tusk zapowiadał budowę całej S19 z Rzeszowa do Lublina, lecz poprzestano na kilku odcinkach.
Powyższe inwestycje znalazły się w załączniku nr 5 do programu budowy dróg na lata 2011-2015 i są one najbardziej zaawansowane pod względem przygotowań do budowy. Przetargi na te drogi będą ogłoszone jeszcze w tym roku. Jest to tylko część całego programu drogowego, który jest w trakcie opracowywania.
Lech Witecki, szef GDDKiA, zapowiada, że rocznie będzie ogłaszanych 10-15 przetargów, by nie doszło do spiętrzenia inwestycji. Tak stało się przy realizacji zadań na Euro 2012, a mnogość przedsięwzięć doprowadziła do lawinowego wzrostu cen.
Wciąż nie są znane plany dotyczące kontynuacji budowy autostrad. Dalej nie wiadomo, co z odcinkiem A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Pyrzowicami. To samo dotyczy budowy A2 na wschód od Warszawy.