Rynek Infrastruktury
Aktualnie trwają konsultacje społeczne dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do roku 2030). W dokumencie tym znajduje się wykaz inwestycji transportowych finansowanych w ramach programów operacyjnych.
Celem strategicznym, jaki zapisano w dokumencie jest zwiększenie dostępności transportowej przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego. Aby osiągnąć ten cel, należy stworzyć spójny, zrównoważony i przyjazny użytkownikowi system transportowy w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym.
Kontynuowana będzie więc modernizacja sieci drogowej. W dokumencie czytamy, że mimo dużej skali inwestycji, sieć dróg krajowych w Polsce, w tym autostrad i dróg ekspresowych, pozostaje niedostatecznie drożna, więc istotne jest kontynuowanie działań inwestycyjnych na głównych ciągach komunikacji drogowej, a w szczególności zapewnienie połączeń pomiędzy dużymi ośrodkami aglomeracyjnymi, jak również punktami styku z innymi formami transportu, w tym portami i lotniskami.
Zbadany został średni czas przejazdu samochodem osobowym we wszystkich 153 możliwych relacjach między 18 ośrodkami wojewódzkimi. W 2013 roku czas ten wyniósł 4h20min. Zakłada się, że w wyniku realizacji inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020 czas podróży między tymi ośrodkami skróci się o 15 procent do 3h40min.
Zasadniczy cel realizacji inwestycji drogowych w latach 2014-2020 to zakończenie budowy sieci autostrad, stworzenie spójnej sieci dróg ekspresowych, usunięcie wąskich gardeł w istniejącej sieci oraz zaawansowanie budowy sieci bazowej i kompleksowej TEN-T.
Przy tworzeniu rankingu dróg najwyżej były punktowane te, dla których brak jest alternatywnego wysokoprzepustowego połączenia drogowego, a także te stanowiące kontynuację budowanego już ciągu. Pod uwagę brano również ogólne natężenie ruchu i udział ruchu ciężarowego, funkcję drogi, stan przygotowania inwestycji. Ponadto, zastosowano kryterium wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a punkty przyznawano tym ciągom, które charakteryzują się wysoką liczbą ofiar śmiertelnych. W ten sposób stworzono ranking obejmujący 42 odcinki dróg, dla których zostanie dokonana ocena oddziaływania na środowisko.
Poza programami krajowymi, inwestycje transportowe, które zostaną uznane za mające znaczenie ogólnoeuropejskie, będą mogły zdobyć dofinansowanie z nowego instrumentu finansowego Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). W latach 2014-2020 KE przeznaczy na ten program kwotę 26,25 mld euro, przy czym Polska może liczyć na 4,4 mld euro.
Polski projekt, który zostanie umieszczony na liście CEF to budowa drogi S61 od Suwałk do granicy państwa. Przygotowano też listę rezerwową z budową drogi S3 z Nowej Soli do Legnicy, budowę S61 Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa, S69 Bielsko-Biała – granica państwa oraz S3 Legnica – Lubawka.