Rynek Infrastruktury
„RynekInfrastruktury.pl”: Czy władze województwa zamierzają rozmawiać w tej sprawie z Ministerstwem Transportu?
Wiktor Lubieniecki, dyrektor Departamentu Infrastruktury w UMWDŚ: Członkowie zarządu województwa oraz przedstawiciele merytorycznych departamentów ministerstwa i urzędu marszałkowskiego regularnie spotykają się w sprawie koordynacji przygotowań do inwestycji w nowym okresie programowania.
Budowa drogi ekspresowej nr 3 do Lubawki włączona jest do mandatu negocjacyjnego w ramach prac nad Kontraktem Terytorialnym. Mandatem objęte są wszystkie drogi ważne dla rozwoju województwa. Zarówno krajowe jak i wojewódzkie. W ramach negocjacji strony Kontraktu ustalą linię demarkacyjną, to znaczy, kto będzie realizował konkretne inwestycje i z jakich środków będą finansowane.
Czy województwo widzi szansę na budowę drogi S3 na wspomnianym odcinku w przyszłej perspektywie unijnej?
Zarząd województwa widzi szanse i mam nadzieje, że dojdzie do tej budowy. We wspomnianym mandacie negocjacyjnym wpisane są budowy szybkich połączeń drogowych od S3 do Wałbrzycha i od S3 do Jeleniej Góry. To bardzo ważne inwestycje. Dzięki nim poprawi się dostępność komunikacyjna dla inwestorów i turystów. To będzie wielka szansa rozwojowa dla tych subregionów. Stąd determinacja władz województwa, aby S3 była wybudowana w perspektywie 2014-2020, w przebiegu aż do Lubawki.
Jakie działania zostaną podjęte w sprawie budowy tego odcinka drogi S3?
Wszystko może być przedmiotem merytorycznych analiz, żmudnych negocjacji, a potem decyzji. Wszystkie formy tych aktywności są wykorzystywane przez zarząd województwa. Trzeba jednak pamiętać, że ta inwestycja spełnia kryteria finansowania inwestycji transgranicznych z nowego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) i z tego powodu rząd podejmuje działania we współpracy z Czechami. Jest to więc szerszy i bardziej złożony kontekst.
Jaka jest Pana ocena decyzji rządu o zastąpieniu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku drogą S2 w Warszawie?
Jak wspomniałem wyżej sprawa jest złożona. Często mylone są decyzje z zakresu inżynierii finansowej, dotyczącej źródeł finansowania inwestycji, z decyzjami co do samej inwestycji. Przesuwanie środków z jednego zadania inwestycyjnego na inne wcale nie oznacza wykreślenia zadania, a tylko zmianę źródła czy lat finansowania. Tak jest i z tą inwestycją. To rząd jest inwestorem. Zarząd województwa współdziała z rządem w tej sprawie i stara się, aby ostateczne decyzje były korzystne dla rozwoju województwa.