Rynek Infrastruktury
W poniedziałek w Rawiczu o przyszłości budowy trasy S5 rozmawiali marszałek województwa dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec, wojewoda Marek Skorupa, dyrekcja GDDKiA oraz przedstawiciele władz wojewódzkich z Wielkopolski.
Drogi S5 i S3 pozwolą na szybszą i bezpieczniejszą podróż między Wrocławiem i Poznaniem, a także łatwiejszy dojazd z Zielonej Góry do Legnicy i z Legnicy do granicy z Czechami. Ich budowa przewidziana jest na lata 2014-2016. Długość trasy S5 na terenie Dolnego Śląska wyniesie około 50 km, S3 trzy razy tyle.
Na projektowanym odcinku drogi S5 przewiduje się wybudowanie 12 mostów, 35 wiaduktów i 67 przepustów pod drogą główną. Obwód utrzymania drogi planowany jest na terenie gminy Prusice. Na odcinku drogi ekspresowej S 5 zlokalizowane będą dwie pary miejsc obsługi podróżnych: Morzęcino Wschód – Zachód oraz Wisznia Mała Wschód – Zachód.
W ramach budowy drogi ekspresowej S5 zaprojektowane zostało powiązanie z istniejącą siecią drogową poprzez węzeł Żmigródek (skrzyżowanie z DK-5), Żmigród(skrzyżowanie DW-339), Krościna (skrzyżowanie z DP nr 1350D), węzeł Prusice (skrzyżowanie z DP nr 1346D), Trzebnica (skrzyżowanie z DW-340), Kryniczno (skrzyżowanie z DK-5) oraz węzeł Wrocław Północ (połączenie z układem komunikacyjnym miasta).
Droga ekspresowa S5 zapewni powiązanie Dolnego Śląska z krajowym układem drogowym Wielkopolski i Polski północnej, a także – poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia (AOW) i Wschodnią Obwodnicę Wrocławia – z południowym i zachodnim rejonem naszego województwa i przejściami drogowymi na granicach z Czechami i Niemcami.
Poprawią się również warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego pomiędzy Rawiczem, Trzebnicą i Wrocławiem co umożliwi aktywizację terenów położonych wzdłuż trasy.
Budowa drogi S5 już trwa na terenie Wielkopolski, gdzie pomiędzy Korzeńskiem a Kaczkowem powstaje 30-kilometrowy odcinek trasy. Jego otwarcie planowane jest na wrzesień 2013.
Przetargi mogą ruszyć, bo kilkanaście dni temu rada ministrów przyjęła dodatkową listę inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020. Ponad 700 km tras ekspresowych zostanie zrealizowanych dzięki środkom Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.
Dzięki wprowadzonym przez rząd zmianom w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 możliwe będzie, jeszcze w tym roku, ogłoszenie około 50 postępowań przetargowych na drogi ekspresowe o długości ponad 700 km i wartości przekraczającej 35 mld zł. Na liście dróg zaakceptowanych do budowy są odcinki tras S3, S5, S8, S17 S19 oraz S51.