Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody dolnośląskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 15 na odcinku Trzebnica – Skoroszów. Kierowcy będą mogli korzystać z kompleksowo zmodernizowanego fragmentu od 2027 roku.
Droga krajowa nr 15 liczy ok. 374 kilometrów długości. Przebiega przez obszar województw dolnośląskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, łącząc drogę ekspresową S5 w Trzebnicy z Ostródą, gdzie łączy się z węzłem Ostróda Zachód na wspólnym przebiegu drogi ekspresowej S5 i drogi krajowej nr 16. Na fragmencie łączącym Trzebnicę i Gniezno stanowi alternatywę dla drogi ekspresowej S5.
Pierwszych blisko 11 kilometrów trasy na północ od Trzebnicy (pomiędzy 2,9 a 13,7 kilometrem) ma zostać rozbudowanych do standardu właściwego drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra. Chodzi o odcinek do Skoroszowa. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do wojewody dolnośląskiego złożony został wniosek o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania. Harmonogram prac zakłada, że roboty budowlane zostaną zrealizowane w latach 2026-2027.
Rozbudowany fragment DK nr 15 będzie przebiegał w przeważającej mierze w istniejącym śladzie. Wyjątkiem będzie odcinek w rejonie miejscowości Jaźwiny, w którym z uwagi na konieczność zapewnienia wymaganego promienia łuku poziomego zaprojektowano przebieg w nowym śladzie. Nieznaczną korektę przebiegu drogi zaplanowano także na skrzyżowaniu ulic Siostry Hilgi Brzoski i Milickiej w Trzebnicy. Zadanie obejmuje ponadto przebudowę skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi.
GDDKiA wskazuje, że w ramach inwestycji przewidziano także rozbiórkę trzech obiektów mostowych powstałych w latach 40. minionego stulecia i zastąpienie ich nowymi konstrukcjami. W miejscowości Jaźwiny na czas prac powstaną mosty tymczasowe nad rzekami Mleczna i Zdrojna. Zaplanowano również budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg rowerowych, zatok autobusowych i oświetlenia drogowego. Na poprawę bezpieczeństwa pieszych wpłynie doświetlenie przejść wraz z zabudową znaków aktywnych.
W przyszłości w przebiegu DK nr 15 w Trzebnicy powstanie również tzw. mała obwodnica. Umożliwi ona usprawnienie ruchu w relacjach tranzytowych pomiędzy drogą ekspresową S5 a DK nr 15. Dziś kierowcy muszą pokonać trzy skrzyżowania, przy czym po pierwszym z nich cofają się ponad 1 kilometr na południe, zbliżając się do centrum miasta. Licząca ok. 1,5 kilometra długości mała obwodnica zapewni bezpośrednie połączenie skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 359 z ulicą Trzebnicką w Księginicach, umożliwiając ominięcie ulic Prusickiej, Siostry Hilgi Brzoski i Milickiej w Trzebnicy. W ubiegłym roku w czerwcu GDDKiA złożyła do burmistrza miasta wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.