pr
Wiadomość o zmianie zdania przez MIR w sprawie S-3 przekazał portalowi rynekinfrastruktury.pl dolnośląski poseł PO Marek Łapiński. Zgodnie z jego słowami, podczas piątkowej wizyty na Dolnym Śląsku wiceministra Rynasiewicza, sekretarz stanu w MIR potwierdził budowę S-3 na odcinku Legnica-Bolków. Jego koszt to 1,1 mld zł i zostanie on sfinansowany ze środków unijnych w ramach programu POIiŚ 2014-20. Przetarg zostanie ogłoszony w 2014 r., po tym jak w lutym 2014 r. rząd zatwierdzi nowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-20.
Dalszy etap S-3, z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce, zostanie wybudowany wraz z inwestycją po stronie czeskiej (droga ekspresowa R-11) w ramach instrumentu finansowania Łącząc Europę (CEF). Strona czeska deklaruje, że przystąpi do realizacji swojego odcinka po roku 2018.
Rynasiewicz trzymany za słowo
- Budowa odcinka S-3 Legnica-Bolków, zdaniem lokalnych polityków z Dolnego Śląska może przyspieszyć decyzję Czech co do terminu budowy połączenia w Lubawce dróg S-3 i R-11. Trzymamy za słowo ministra Rynasiewicza, że odcinek S3 Legnica-Bolków znajdzie się w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-20, a przetarg zostanie ogłoszony w 2014 r. Pozwoli to skomunikować dolnośląskie atrakcje turystyczne w Karkonoszach, ale także tak ważne miasta, jak Jelenia Góra i Wałbrzych z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Inwestycja ta to także oczekiwane obwodnice, np. obwodnica Jawora. Nie możemy jednak zapominać o odcinku transgranicznym z Bolkowa, przez Kamienną Górę do Lubawki, dlatego nasze zespoły parlamentarne będą nadal na bieżąco monitorować, nie tylko przebieg procedur przetargowych i następnie faktycznej realizacji inwestycji, ale także stan zaawansowania rozmów ze stroną czeską w sprawie wspólnego zgłoszenia wniosku o dofinansowanie odcinka transgranicznego S3 i R11 do Komisji Europejskiej w pierwszych naborach instrumentu Łącząc Europę (CEF) – mówi nam poseł Marek Łapiński.
Prostesty przyniosły skutek?
Przypomnijmy, iż dwa tygodnie temu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, iż nie będzie w najbliższych latach realizowany odcinek drogi S3 pomiędzy Legnicą i granicą polsko-czeską w Lubawce. Środki, które miały być przeznaczone na tę inwestycję (ponad 4 mld zł), zostaną wydatkowane na dokończenie południowej obwodnicy Warszawy. Odstąpienie od realizacji tej inwestycji rząd tłumaczył rezygnacją strony czeskiej z budowy S3 na swoim terenie.
Rezygnacja z budowy tej trasy wywołała protesty wielu środowisk, w tym dużej grupy posłów. Na ręce wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej złożone zostały dwa pisma, podpisane przez przedstawicieli Parlamentarnego Zespołu Polski Zachodniej oraz, wspólnie, przez członków Zespołu Poselskiego ds. budowy dróg ekspresowych S-5 i S-3 i Dolnośląskiego Zespołu Parlamentarnego. Posłowie argumentowali m.in. właśnie etapowanie inwestycji – zbudowanie w pierwszej kolejności odcinka Legnica-Bolków.