Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce zlecić prace przygotowawcze dla rozbudowy drogi krajowej nr 84 na odcinku od Zagórza do Leska. Ponawia przetarg w tej sprawie.
Droga ma być rozbudowa w tym samym, albo częściowo w nowym śladzie. Ruszyły poszukiwania projektanta, który opracuje elementy koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz przygotuje materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Wyświetl większą mapę
Pracami objęty zostanie odcinek drogi krajowej nr 84 liczący 4,9 km pomiędzy Zagórzem (z mostem na rzece Osława) a Leskiem (z mostem na Sanie). To fragment trasy prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku.
W planach jest wzmocnienie konstrukcji drogi do 11,5 t/oś, budowa lub przebudowa obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk oraz wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania. Wykonane mają być także chodniki i zatoki postojowe.
GDDKiA oczekuje wykonania na wstępnym etapie analizy możliwości korekty trasy oraz uszczegółowienia prac projektowych dla jednego wariantu - w istniejącym korytarzu lub po nowym śladzie.
GDDKiA już raz ogłaszała przetarg w tej sprawie, ale postępowanie zostało unieważnione, gdyż oferty znacząco przekroczyły zarezerwowany budżet. Przy kwocie inwestora 3,1 mln zł najtańsza oferta kosztowała dwa razy drożej: 6,2 mln zł. Termin składania ofert w nowym przetargu minie 14 listopada.
W stosunku do poprzedniego przetargu skorygowany został zakres prac. Między innymi ograniczony został zakres badań geologicznych w rejonie osuwisk – pełne rozpoznanie ma być wykonane jedynie dla tych, które mogą oddziaływać na inwestycję lub na które może mieć wpływ inwestycja. Ponadto część badań nawierzchni ma być wykonana przez Laboratorium Drogowe GDDKiA w Rzeszowie. W poprzednim przetargu GDDKiA oczekiwała także przeanalizowania dwóch wariantów rozbudowy – oddzielnie w istniejącym śladzie, oddzielnie dla nowego przebiegu na 3-kilometrowym odcinku, gdzie brano pod uwagę złagodzenie serpentyn.
Droga na trasie w kierunku granicy w Krościenku charakteryzuje się rosnącym natężeniem ruchu. GPR z lat 2020/2021 wskazywał na 10 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy jeszcze pięć lat wcześniej było to 8 tys. poj./dobę. Wzdłuż trasy po jezdni lub poboczu odbywa się ruch pieszy.