Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Drogi mają być bezpieczniejsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
21-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Drogi mają być bezpieczniejsze
fot. darrenhester
Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zależy od wielu czynników. Z pewnością istotne znaczenie na liczbę wypadków ma stan dróg. Cieszy nas każdy odcinek autostrady lub drogi krajowej o kilku pasach ruchu. Na tak zaprojektowanych trasach nie ma możliwości zderzenia czołowego, które są zmorą na naszych drogach.

Zależność liczby wypadków od stanu inżynieryjnego dróg znają doskonale Szwedzi, którzy od kilkunastu lat realizują program bezpieczeństwa drogowego pod nazwą Wizja Zero. Ta przegłosowana w 1997 roku przez parlament inicjatywa zakłada całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Jest to projekt niezwykle ambitny i nowatorski, a jego założenia w znacznym stopniu odbiegają od dzisiejszych wyobrażeń o organizacji ruchu drogowego. 

Zgodnie z programem liczba ofiar wypadków drogowych ma spaść do zera. Kiedy to się stanie, nawet twórcy programu dokładnie nie wiedzą, ale zakładają, że już do 2020 roku liczba śmiertelnych ofiar na drogach nie przekroczy 220. W 2011 roku na szwedzkich drogach straciło życie 350 osób, a w tym samym czasie w Polsce – około 4,5 tys. ludzkich istnień. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę wyraźną różnicę w liczbie ludności (9 do 38 mln), to i jak ta statystyka zdecydowanie wypada na korzyść Skandynawów.

W praktyce Wizja Zero polega więc na przeniesieniu odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach z kierowców na państwo i jego organy. Powinny one tak organizować ruch, aby do wypadków nie dochodziło. Stąd tak dużą wagę przykłada się do remontowania dróg, ponieważ – jak wykazują niektóre badania – dobra nawierzchnia może zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych nawet o 40 procent.

Natomiast rozdzielanie przeciwległych pasów ruchu, na przykład barierami linowymi, jak również budowanie dróg jednokierunkowych, ogranicza wyprzedzanie w miejscach niebezpiecznych oraz praktycznie eliminuje możliwość zderzenia czołowego.

Cały ten program uzupełniają kamery i fotoradary, a w konsekwencji – niebotyczne kary za przekraczanie prędkości lub inne drogowe przewinienia. W Polsce te kary nadal nie są zbyt uciążliwe. W Szwecji mogą boleśnie uderzyć po kieszeni.

Kategoria przekroczenia prędkości od 1 do 10 km przewiduje na drogach, na których obowiązują maksymalne szybkości 30 lub 50 km na godzinę, mandat w wysokości równej 822 zł. Ale za przekroczenie dozwolonej prędkości o 36 do 50 km na godzinę płaci się już 1640 zł, a każdy następny kilometr na godzinę więcej to spotkanie z prokuratorem i ewentualnie sądem.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5