Rynek Infrastruktury
Do 49 inwestycji należy 39 ciągów wojewódzkich, siedem obwodnic oraz mosty w Milsku, Skwierzynie i Przetocznicy. Na ciągi dróg zostanie przeznaczona kwota 275,81 mln zł, obwodnice pochłoną 157,8 mln zł. Most w Milsku to koszt 100 mln zł, obiekt w Skwierzynie 22,5 mln zł, a w Przetocznicy 5,7 mln zł.
Łącznie koszt inwestycji wyniesie 561,81 mln zł. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wyniesie 477,54 mln zł, a wkład własny 84,27 mln zł. Dodatkowo szacunkowy koszt budowy sześciu obwodnic rezerwowych to 224,00 mln zł. Długość dróg planowanych do przebudowy wynosi około 160 km. Natomiast długość planowanych obwodnic z listy podstawowej to 21,30 km.
W ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020 planowanych jest 7 obwodnic: Rzepina, Drezdenka – etap I, Drezdenka - etap II, Lubska – etap II, Kożuchowa – etap I, Jezior oraz Trzciela. Na liście rezerwowej ujętych jest sześć obwodnic: Siercza, Drezdenka – etap III, Sławy - etap II, Iłowej, Żagania, Nowego Kramska, jednakże na realizację tych zadań, na chwilę obecną, brak środków finansowych, w związku z wyczerpaniem dostępnej alokacji przeznaczonej na infrastrukturę drogową.
Koszt budowy obwodnic z listy podstawowej wyniesie 157,80 mln zł, a dofinansowanie z RPO to 134,13 mln zł, wkład własny województwa wyniesie 23,67 mln zł . Obwodnice z listy rezerwowej to koszt 224 mln zł. Zadania te mogą zyskać 134,13 mln zł dofinansowania z RPO, natomiast wkład własny wyniesie 23,67 mln zł.
– Plan na nową perspektywę jest żywy. Powinien być aktualizowany przynajmniej raz w roku. Dlatego lista inwestycji ujętych w wykazie może się zmieniać – zastrzega marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak.