Partner serwisu
Drogi i autostrady

Drogowy odcinek lotniskowy na A4. Lokalizacja reszty tajna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Drogowy odcinek lotniskowy na A4. Lokalizacja reszty tajna
fot. Premia, lic. CC BY-SA 3.0Autostrada A4
W Polsce istnieją obecnie co najmniej dwa czynne drogowe odcinki lotniskowe: jeden w województwie zachodniopomorskim, a jeden – na pograniczu Małopolski i Podkarpacia. Koszty ich utrzymania ponoszą zarządcy dróg. Lokalizacja innych obiektów tego typu ma charakter niejawny.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach tzw. DOL – drogowy odcinek lotniskowy – jaki funkcjonuje na jednej z dróg pozostających pod zarządem Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Oczywiście nie jest to jedyny czynny obiekt tego typu w kraju, ale ustalenie lokalizacji pozostałych fragmentów dróg przystosowanych obecnie do awaryjnego wykorzystania przez lotnictwo wojskowe nie jest proste. Informacje o większości z nich nie są bowiem jawne.

Najnowszy DOL wybudowano kilka lat temu

O budowie jednego z DOL niedawno informowano oficjalnie – podczas budowy autostrady A4. Trzykilometrowy fragment drogi, na którym mogłyby wylądować samoloty, powstał pomiędzy węzłami Tarnów Północ i Dębica Wschód. Jego dalszego funkcjonowania nie potwierdziła nam jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Informacje dotyczące DOL mają charakter niejawny – stwierdził jedynie Krzysztof Nalewajko z Biura Generalnego Dyrektora GDDKiA.

Trudno sobie jednak wyobrazić, by odcinek ten został formalnie zamknięty zaledwie kilka lat po jego powstaniu, gdy infrastruktura jest nowa i zadbana. Czy na sieci drogowej znajdują się jednak obecnie także inne drogowe odcinki lotniskowe? – Wykaz czynnych DOL stanowi część niejawnego dokumentu – poinformował nas w krótkim komunikacie Wydział Prasowy Ministerstwa Obrony Narodowej.

Utrzymanie DOL należy do zarządców dróg

Resort wskazał także regulację prawną, która dotyczy funkcjonowania drogowych odcinków lotniskowych. – Jest nią zarządzenie Ministra Infrastruktury z 25 maja 2018 r. – czytamy. Służby prasowe MON poinformowały nas przy tym, że utrzymanie wszystkich czynnych drogowych odcinków lotniskowych znajduje się wyłącznie w kompetencjach zarządców dróg, a nie np. służb wojskowych.

Większość istniejących dawniej DOL jest obecnie nieutrzymywana, a lądowanie na nich nie jest możliwe z uwagi na stan techniczny nawierzchni. Ogółem powstało ich z pewnością ponad 20. Większość znajdowała się w zachodniej i w północnej części kraju.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5