Partner serwisu
Drogi i autostrady

Fundusze europejskie po 2019 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
23-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/MFiPR

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Fundusze europejskie po 2019 roku
fot. GDDKiA
Prawie 450 miliardów złotych to wartość inwestycji, które do końca 2019 roku zostały dofinansowane funduszami unijnymi na lata 2014-2020. Polska zainwestowała już 83 proc. dostępnych funduszy, a prawie 41 proc. rozliczyła z Komisją Europejską. Pod względem rozliczonej kwoty 2019 rok był rekordowy.

Żadne województwo nie straciło funduszy w ramach tak zwanej rezerwy wykonania, którą można w skrócie nazwać premią za osiągnięcie założonych efektów inwestowania funduszy UE. Komisja Europejska sprawdzała, jak wdrażane są programy unijne na koniec 2018 roku, i na tej podstawie decydowała, czy fundusze się należą, czy nie. Jeszcze pod koniec 2018 roku ryzyko utraty rezerwy przez kilka województw było spore. − Skończyło się na tym, że w 5 województwach trzeba było przesunąć niewielkie kwoty w ramach programu. Pieniądze pozostały w regionach – zaznaczyła minister. Województwa, w których dokonano tych niewielkich korekt, to kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, śląskie i łódzkie.

− Do końca zeszłego roku Komisja Europejska wypłaciła nam ponad 28 miliardów euro refundacji, czyli, co oczywiste, najwięcej w UE. Jeśli odnieść tę kwotę do wielkości puli, otrzymamy ponad 36 proc., co daje nam 7. miejsce na 28 państw UE – poinformowała Jarosińska-Jedynak. Na każde 100 euro, które Komisja Europejska wypłaciła z funduszy unijnych na lata 2014-2020, Polska otrzymała około 26 euro – ponad jedna czwarta środków europejskich trafia do Polski.

Negocjacje wielkości puli funduszy UE na lata 2021-2027 oraz zasad, według których będzie można inwestować te pieniądze, wciąż trwają. − Negocjacje kształtu rozporządzeń określających, jak inwestowane będą fundusze unijne, prowadzi Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Mają one szanse zostać przyjęte jeszcze za prezydencji chorwackiej, która rozpoczęła się w styczniu. Jesteśmy w trakcie trilogów. Trzy obszary już udało się uzgodnić: programowanie, warunki podstawowe oraz zarządzanie i kontrola – powiedziała szefowa MFiPR.

Jeśli chodzi o obecne rozdanie funduszy UE na lata 2014-2020, wszystkie krajowe i 12 regionalnych programów spełniło już zasadę n+3 na 2020 rok. Cztery pozostałe województwa – kujawsko-pomorskie, śląskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie – nie powinny mieć z tym problemów. − Najważniejsze to wypracować jak największą nadwyżkę – oceniła Jarosińska-Jedynak.
Cel dotyczący kwoty, którą trzeba rozliczyć w 2020 roku, jest obecnie konsultowany w ramach rządu i w najbliższym czasie będzie przedmiotem obrad Komitetu ds. europejskich. MFiPR proponuje, by było to 60,6 miliarda złotych.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Biznes i przemysł

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

inf. pras. 04 września 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Intermodal i logistyka

Jest finansowanie linii Chabówka - Nowy Sącz. Blisko 4 mld zł

Intermodal i logistyka

Nowa wiceminister Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Biznes i przemysł

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

inf. pras. 04 września 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Intermodal i logistyka

Jest finansowanie linii Chabówka - Nowy Sącz. Blisko 4 mld zł

Intermodal i logistyka

Nowa wiceminister Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5