Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA planuje wprowadzić dozowanie ruchu w aglomeracji warszawskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
13-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA planuje wprowadzić dozowanie ruchu w aglomeracji warszawskiej
fot. Adrian Grycuk, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje implementację mechanizmu tzw. dozowania ruchu na drogach ekspresowych i autostradach. Jest to instrument zarządzania ruchem drogowym na odcinkach, gdy kumuluje się on z kilku wysoce uczęszczanych kierunków. Aby jego stosowanie było możliwe, konieczne są jednak zmiany legislacyjne, dlatego zarządca państwowej sieci dróg samochodowych przekazał odpowiednie propozycje do resortu infrastruktury.

Dozowanie ruchu, znane jako ramp metering, polega na montażu sygnalizacji świetlnej na wjazdach na drogi szybkiego ruchu. Zielone światło pojawia się dopiero wtedy, gdy system sensorów umieszczonych w rejonie bezkolizyjnego skrzyżowania wykryje lukę między pojazdami, w którą samochód włączający się do ruchu na autostradzie lub drodze ekspresowej będzie mógł się płynnie wpasować, przez co pojazdy jadące prawym pasem nie będą musiały zwalniać lub zjeżdżać na lewy pas. Tym samym ramp metering umożliwia ograniczenie uciążliwości wynikających ze zjawiska kongestii, zmniejszając ryzyko kolizji nawet o 50% oraz zwiększając średnie prędkości. Jest to w końcu rozwiązanie prośrodowiskowe, ponieważ bardziej płynny ruch ogranicza emisję spalin.



Truizmem jest stwierdzenie, że na powstawanie korków decydujący wpływ na ograniczona płynność ruchu samochodowego, a ta wynika najczęściej z dużej liczby skrzyżowań, nawet typu bezkolizyjnego w formie węzłów i zjazdów. Dlatego najczęściej zatory komunikacyjne mają miejsce w terenach wysoce zurbanizowanych, gdzie nie tylko jest wyraźnie wyższe natężenie ruchu, ale także niższa jego płynność. Dlatego GDDKiA chciałaby w pierwszej kolejności zastosować mechanizm dozowania ruchu w aglomeracji warszawskiej, na której ramp metering może być szczególnie przydatny na osławionej drodze ekspresowej S8, na której incydenty są niemalże codziennością. Właśnie na S8, a także na autostradzie A2, mechanizm mógłby zostać wprowadzony w pierwszej kolejności.

Wymaga to jednak stworzenia odpowiednich możliwości prawnych, których obecnie w Polsce brak. – Charakterystyczne dla sygnalizacji (w ramach ramp meteringu – red.) jest jej przeznaczenie. Dotyczy ona pojedynczego strumienia ruchu i ma na celu odpowiednie jego dozowanie z łącznicy celem łagodzenia zaburzeń ruchu na kierunku głównym – wyjaśnia GDDKiA. Dlatego GDDKiA poinformowała o przedstawieniu pakietu zmian legislacyjnych, który został już przekazany Ministerstwu Infrastruktury. – Zmiany prawne zostały zaproponowane również ze względu na brak wymagań zapewniających pewne standardy realizacji tej funkcji na drodze zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i efektywności ruchu – głosi komunikat prasowy w przedmiotowej sprawie.

Dozowanie ruchu według GDDKiA powinno być stosowane tylko na odcinkach dróg, na których dobowy ruch średnio przekracza 50 tys. pojazdów. Dodatkowo ramp metering nie byłby uruchomiony permanentnie, lecz w razie zaistnienia takiej potrzeby, a takową identyfikowałby wspomniany system sensorów. Obecnie GDDKiA rozpatruje instalację specjalnej sygnalizacji świetlnej na węzłach Bemowo, Powązkowska i Marki na drodze ekspresowej S8 oraz na węźle Grodzisk Mazowiecki na autostradzie A2. GDDKiA uspokaja, że ewentualna implementacja tego rozwiązania nie powinna spowodować zatorów na drogach dojazdowych do dróg szybkiego ruchu. – Zapisy te zawierają rozwiązania polegające na monitorowaniu i łagodzeniu utrudnień związanych z nadmierną kumulacją pojazdów na łącznicach wprowadzających ruch na drogę główną – wskazuje GDDKiA.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Drogi i autostrady

Osiągnięcie europejskich celów BRD do 2020 roku jest już niemożliwe

Drogi i autostrady

Będzie audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych

Drogi i autostrady

Dużo kolizji na warszawskim odcinku S8. GDDKiA chce działać

Drogi i autostrady

Zobacz również:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Drogi i autostrady

Osiągnięcie europejskich celów BRD do 2020 roku jest już niemożliwe

Drogi i autostrady

Będzie audyt przejść dla pieszych na drogach krajowych

Drogi i autostrady

Dużo kolizji na warszawskim odcinku S8. GDDKiA chce działać

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5