Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, nawiązując do publikacji o przebiegu trasy Via Carpatia, poinformowała, że plan drogi nie ulegnie zmianie.
Z publikacji, pojawiających się w mediach można wysnuć wniosek, iż Via Carpatia ma zmienić przebieg i przybliżyć się do Warszawy, biegnąc S17 z Lublina do Warszawy, przez Wschodnią Obwodnicę Warszawy do drogi ekspresowej S8 z Warszawy do Białegostoku. Jak jednak poinformowała GDDKiA, plan przebiegu trasy nie uległ zmianie.
„Droga Via Carpatia zgodnie z pierwotnymi założeniami przebiegać będzie trasą S19 od południowej granicy Polski przez Rzeszów, Lublin, następnie do Białegostoku a stamtąd do Suwałk i granicy z Litwą w Budzisku” – czytamy w oświadczeniu Generalnej Dyrekcji.
Przypomnijmy, że idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 roku w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W roku 2010 do inicjatywy dołączyła Rumunia, Bułgaria i Grecja. Obecnie tylko część szlaku jest uwzględniona w sieci bazowej TEN-T.
W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, S16 i S19, a jego długość to około 680 km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku), obok dokończenia sieci autostrad, wskazuje budowę sieci dróg ekspresowych jako główny priorytet inwestycyjny.
Pod koniec 2016 roku GDDKiA poczyniła kolejny krok ku budowie szlaku i wskazała
wykonawcę koncepcji programowej dla odcinka drogi S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Chodzi o ponad 10-kilometrowy odcinek przyszłej Via Carpatia na południe od Rzeszowa.
Z kolei w połowie grudnia 2016 roku pojawiła się informacja, że
rząd przeznaczy blisko 67 mln zł na prace przygotowawcze dla trasy Via Carpatia. Chodzi o odcinek z Rzeszowa dla Barwinka.