Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ile można czekać na decyzję środowiskową? Znamy rekordzistów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
19-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ile można czekać na decyzję środowiskową? Znamy rekordzistów
fot. GDDKiA
Na wydanie decyzji środowiskowej czekają obecnie 42 inwestycje przygotowywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W niektórych przypadkach oczekiwanie trwa już kilka lat.

Decyzja środowiskowa to kluczowy dokument dla każdej inwestycji drogowej. Jednocześnie jego uzyskiwanie jest jednym z najbardziej czasochłonnych etapów. GDDKiA pokazała ile czasu zajmuje ta procedura. W wielu przypadkach czas liczny jest w latach.

Obecnie w toku uzyskiwania DŚU są 42 inwestycje GDDKiA. To w sumie 47 odcinków dróg ekspresowych, obwodnic lub odcinków istniejących dróg, które są przeznaczone do rozbudowy. Ich łączna długość wynosi 774 km.

Cztery lata lub dłużej

Inwestor zakłada, że decyzję uda się uzyskać w ciągu 450 dni od złożenia w wniosku o jej wydanie. Ale to nie zawsze się udaje. Są przypadki, gdzie postępowanie środowiskowe trwa już ponad 4 lata. Tak jest w przypadku drogi S16 Ełk – Mrągowo. Wniosek o wydanie DŚU został złożony w grudniu 2020 r. Do 15 lipca minęło już 1666 dni.

1355 dni – według stanu na 15 lipca – a więc blisko 4 lata minęło od złożenia wniosku o wydanie decyzji dla S11 od Ujścia do Obornik, a około tysiąc dni w przypadku drogi ekspresowej S74 od Opatowa do Niska (GDDKiA spodziewa się tej ostatniej decyzji jesienią). Więcej niż tysiąc dni (do 15 lipca dokładnie 1308) upłynęło także od złożenia wniosku o wydanie decyzji dla drogi S10 Piła – Wyrzysk.

Długie procedowanie dotyczy także mniejszych inwestycji. Przykładem jest około dwukilometrowa obwodnica Piwnicznej w ciągu DK-87. Od złożenia wniosku minęło już ponad trzy lata.

Niekończące się odwołania

Niestety nawet uzyskanie decyzji środowiskowej nie oznacza od razu przyśpieszenia. Kontynuację prac niejednokrotnie wstrzymują procedury odwoławcze. Równie czasochłonne. Od września 2023 r. toczy się postępowanie odwoławcze w sprawie S11 pomiędzy Szczecinkiem i Piłą, podobnie długo trwa rozpatrywanie odwołań dla S19 pomiędzy Białymstokiem i Ploskami. Różnica polega na tym, że w przypadku S19 rozpatrywane jest odwołanie od decyzji uzyskanej powtórnie.

Pierwsza została wydana w sierpniu 2019 r. Po odwołaniach GDOŚ utrzymał ją w mocy, więc GDDKiA wybrała wykonawców drogi (w podziale na trzy odcinki). Już po zakończeniu projektowania i złożeniu wniosku decyzję środowiskową uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny a Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną. Konsekwencją było rozwiązanie umów z wykonawcami i uzyskanie nowej decyzji środowiskowej. Od tego dokumentu znów wpłynęły odwołania, które są właśnie rozpatrywane.

W sumie w procedurze rozpatrywania odwołań jest obecnie pięć inwestycji o łącznej długości 243,5 km. Oprócz dwóch wspomnianych wyżej dotyczą one także S12 pomiędzy Radomiem i Puławami, S19 w granicach woj. mazowieckiego oraz DK-75 od Brzeska do Nowego Sącza.

Ponowna ocena na etapie ZRID

Warto przypomnieć, że jedna z najdłużej trwających spraw związanych z uzyskiwaniem decyzji środowiskowych dotyczyła S17 wschodniej obwodnicy Warszawy. Wnioski zostały złożone w 2018 roku, ale do roku 2025 nie zakończyły się (i nie wiadomo kiedy by się mogły zakończyć) procedury odwoławcze. GDDKiA zdecydowała się wycofać z trwającego postępowania i będzie od nowa ubiegać się o decyzje środowiskowe, dla przeanalizowanego od nowa przebiegu trasy.

Prawomocna decyzja środowiskowa to nadal nie koniec czasochłonnych procedur. Kolejne wąskie gardło to uzyskiwanie decyzji ZRID a tu – w przypadku dużych zadań – ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko. Podczas gdy GDDKiA zakłada, że cała procedura uzyskiwania ZRID powinna się zamknąć w około siedem miesięcy, czasem sama procedura środowiskowa trwa kilkukrotnie dłużej. Dla przykładu: w przypadku odcinka S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski, który jeszcze czeka na ZRID ponowna ocena zajęła 554 dni, tj. półtora roku, a dla S19 Wola Skromowska – Lubartów Północ (także jeszcze czeka na decyzję) 650 dni.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Strabag zbuduje ważną trasę dla Szczecina

Drogi i autostrady

Gdynia. Polimex wybuduje obwodnicę Witomina

Drogi i autostrady

Wiadomo kto ma projektować nowy wyjazd z Warszawy na południe

Drogi i autostrady

Szczecin wybrał wykonawcę Trasy Zamkowej

Drogi i autostrady

Poprawi się wyjazd z Warszawy od POW do Józefowa. Są oferty projektantów

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Strabag zbuduje ważną trasę dla Szczecina

Drogi i autostrady

Gdynia. Polimex wybuduje obwodnicę Witomina

Drogi i autostrady

Wiadomo kto ma projektować nowy wyjazd z Warszawy na południe

Drogi i autostrady

Szczecin wybrał wykonawcę Trasy Zamkowej

Drogi i autostrady

Poprawi się wyjazd z Warszawy od POW do Józefowa. Są oferty projektantów

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5