Ponad 58 proc. zaawansowania ma budowa drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik. To odcinek z ośmioma estakadami, w tym ponadkilometrowego obiektu wznoszonego na 80-metrowych podporach. To najwyższy obiekt w Polsce. Wykonawca – Intercor – wykorzystuje na budowie wózki betonowania nawisowego.
To kontrakt o wartości 1,2 mld zł realizowany przez Intercor na zlecenie rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Między Babicą a Jawornikiem powstaje 11,6 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Obecnie prace w obszarze drogowym zaawansowane są w 50 procentach, i w blisko 60 proc. na obiektach inżynieryjnych. Jak poinformował wykonawca, w ramach realizacji prac wykonanych zostało ponad 3,5 mln m³ wykopów i 1,2 mln m³ nasypów. Przy budowie obiektów zużyto 205 tys. m³ betonu i 19 tys. ton stali zbrojeniowej. Na placu budowy pracuje blisko 700 pracowników różnych specjalności i 330 jednostek sprzętu.
Najbardziej spektakularnym elementem budowy jest konstrukcja ośmiu estakad. Wśród nich wyróżnia się estakada ES-26 między miejscowościami Żarnowa i Godowa. Ta kolosalna budowla, obecnie najwyższa w Polsce, o długości 1,15 km i filarach osiągających wraz z konstrukcją ustroju nośnego 80 metrów, jest nie tylko największym, ale i najbardziej wymagającym obiektem na trasie. Do budowy ustroju nośnego Intercor wykorzystuje zaawansowaną technologię dwustronnych wózków nawisowych.
– Budowa estakad w ciągu drogi S19 Babica – Jawornik to inżynieryjne wyzwanie, które wymaga od nas stosowania innowacyjnych technologii budowlanych – mówi Sebastian Dobrzański, dyrektor kontraktu w Intercor. – Obecnie realizujemy jednocześnie trzy obiekty mostowe w technologii nasuwania podłużnego oraz dwa obiekty mostowe w technologii nawisowej. W szczycie prowadzonych prac będziemy wykorzystywać szesnaście wózków nawisowych na dwóch największych estakadach ES24 i ES26. To jedna z największych liczb wózków obsługiwanych równocześnie w Polsce – informuje przedstawiciel wykonawcy. Jak dodaje, rozpiętość pomiędzy podporami wynosi ok. 188 m, co jest największą rozpiętością pomiędzy podporami obiektu mostowego realizowanego w Polsce metodą betonowania nawisowego.
Zakończenie robót na tym odcinku jest planowane na drugą połowę 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.